Pompoenlasagne

Wie graag aan de potten staat, krijgt met de feesten al eens een kookboek cadeau. Met kerst had mijn zus er een klein fijn exemplaar uitgekozen met enkel stoofpotten en ovenschotels. Aangezien ik niets liever doe dan vanalles bij elkaar in een pot te gooien, was het een schot in de roos. En dat is het nog steeds, want het boekje is de bron van mijn ondertussen populaire pompoenlasagne.

Bron van al dit lekkers is natuurlijk pompoen. Ik had nog een exemplaartje van het groentenpakket liggen (een Uchiki Kuri) en eentje van papa (vermoedelijk ook een Uchiki Kuri). Nu die twee oranje bollen naast elkaar lagen, bleek het kleurverschil toch opmerkelijk. Ik vermoed dus dat papa’s pompoenenmaterniteit zo chaotisch is, dat de identiteit van de pompoenen onbekend is. John Doe, zeg maar.

Benodigdheden voor 6 flinke eters

  • 2 kleine pompoentjes
  • 1 kg champignons
  • 5 teentjes look – gesnipperd
  • 4 sjalotjes in ringetjes
  • lasagnevellen
  • 1 blik (ong 400 ml) ongezoete halfvolle gecondenseerde melk (= geconcentreerde of geëvaporiseerde melk)
  • 1 doosje room (200 ml)
  • oregano

Voorbereiding

Verwarm je oven voor op 200°. De twee pompoentjes krijgen elk een andere bestemming. John Doe kreeg omwille van zijn kleverige karakter de eer om mijn saus smaak te geven. Snijd het steeltje van de pompoen, snijd dan de pompoen over de lengte in twee en haal er de zaadjes uit. Zet beide helften op een lichtjes ingevette bakplaat met de schil naar boven. Laat hem een dik half uurtje garen. Bij dikkere pompoenen kan het wat langer duren. Als alles goed gaat, is je vruchtvlees daarna botermals en kan je het makkelijk uit de schil schrapen en opzij zetten.
Update 03/9/2011: Die pompoen mals krijgen gaat ook makkelijk en veel sneller in de microgolfoven! Zus viel de pompoen aan met afwashandschoenen. Die hebben een dubbel voordeel: ze schuiven niet weg én ze houden een groot deel van de hitte tegen.

Terwijl je ene pompoen in de oven gaart, bereid je je voor op wat komen gaat:

  1. Snijd de andere pompoen in twee, ontpit hem. Schil hem en snijd in blokjes.
  2. Snijd de champignons in stukjes.
  3. De sjalotjes gaan in ringetjes.
  4. De look snipper je.

Groentjes bereiden

Als er iets is dat ik heb onthouden uit de film ‘Julie and Julia’, dan is het wel de geweldige zin “Don’t crowd the mushrooms!“. Ook hier geldt deze regel: bak de champignons in een beetje vetstof in kleine hoeveelheden zodat ze een kleurtje krijgen. Doe je dat niet, dan gaan ze gewoon met z’n allen in hun eigen kookvocht liggen dansen en krijg je een grijze smaakloze massa. Gooi ze na het bakken telkens in een pot. Wanneer je aan het laatste baksel zit, voeg je de helft van de gesnipperde look toe, de rest van de champignons en de blokjes pompoen en je zet je pan af.

Saus bereiden

Fruit de sjalotjes en de andere helft van de look. Voeg de gecondenseerde melk  en de room toe, strooi er flink wat oregano en zout door en breng aan de kook. Neem de pot van het vuur en voeg dan de botermalse pompoenpasta toe. Echt gek hoe dat goedje zomaar oplost in de melk! Nu komt er heel wat zelfbeheersing bij kijken om dit potje niet op te proeven!

Laagjes maken!

Begin met wat groenten op de bodem van je ovenpot. Leg er lasagnevellen over en giet er flink wat saus op. Ik kook mijn lasagnevellen nooit op voorhand, dat is zo’n gedoe. Maar zorg er dan wel voor dat je mengsel altijd vochtig genoeg is en dat je de pot minstens een uur in de oven laat staan. En nu opnieuw: groenten, lasagne, saus. Zorg dat je eindigt met saus. Dek je pot af (als je geen deksel hebt, gebruik je aluminiumfolie) en zet zeker een uurtje in de oven zodat je pompoen en de pastavellen helemaal gaar zijn. Zet dan nog tien minuutjes zonder deksel in de oven en smullen maar!

Dit bericht werd geplaatst in Groente, Pasta, Veggie. Bookmark de permalink .

4 reacties op Pompoenlasagne

  1. Griet zegt:

    Klinkt heerlijk en ga ik deze avond uitproberen. Jippie!

    TIP: zet je lasagnevellen ook bij de benodighdeden. Handig voor no-brains huisvrouwen als mezelf :-)

  2. Tine Mys zegt:

    Net superlekkere Oosterse variant gemaakt!

    Aanpassingen:
    – Ik gebruikte een mengeling champignons omdat het nu eenmaal champignonnentijd is…
    – Voor de saus startte ik ik met een bechamel met boter, bloem, ongeveer 2 dl rijstmelk en 2,5 dl kokosmelk. Daar loste ik de pompoenpasta in op. Kruiden deed ik met gele curry, koriander, pezo en nootmuskaat.
    – Omdat ik daar zin in had voegde ik nog een extra (dun) laagje quorngehakt toe. (Kan ook met seitangehakt.)
    – Voor de afwerking strooide ik bovenop een laagje pompoenpitten die een extra dimensie aan smaak en textuur gaven. Wel opletten dat je de aluminiumfolie pas de laatste 5 min weghaalt, anders worden de pitjes zwart.

    ‘t Proberen waard!

Geef een reactie

