Spicy chicken bhuna salad

Gentse Feesten. Dat is synoniem voor laat in bed, laat uit bed, nood aan water en rauwkost om te compenseren voor talloze zondes. Dat waren deze middag ook de noden bij ons in huis. De eerste vogel moest om twee uur alweer gaan vliegen, dus moest het eten in tien minuutjes op tafel staan. Geen probleem met twee helpende handen én mijn nieuwste aanwinst: Economy Gastronomy van Allegra McEvedy en Paul Merrett.

Aangezien we net terug zijn van vakantie en de koelkast bijgevolg leeg is, moest ik mij behelpen met het bescheiden aanbod van de buurtdelhaize. De exotische verse kokosnoot werd dus geschrapt, de verse koriander en munt ben ik in mijn zeven haasten gewoonweg vergeten. Dit is wat wel nog op tafel kwam:

Marineer een uurtje of twee (in dit geval een half uurtje) op voorhand de kip. Meng in een afsluitbare pot de volgende ingrediënten:

  • een potje natuuryoghurt
  • het sap van 1 citroen
  • 2 teentjes look (gepeld en fijn gesneden of geperst)
  • 1 koffielepel curcuma
  • 1 eetlepel paprika
  • 1 koffielepel gemalen cardemom (ik stop 1 zaadje in de vijzel, wat hetzelfde effect geeft)
  • 1/2 koffielepel zout
  • 1 koffielepel gemalen chili (of cayennepeper)
  • 1 koffielepel gemalen komijn

In dit mengsel gooi je de kip, je zorgt dat alle stukjes een yoghurtjasje hebben, sluit de pot af en stopt hem in de koelkast.

Vanaf dit punt heb je nog tien minuten nodig om  je eten op tafel te zetten. Gooi in een grote slakom de sla die jij het lekkerst vindt. Gezien de nadorst die in huis nog nazinderde, koos ik voor de waterige ijsbergsla. Ik houd van het knapperige effect die ze geeft in een gemengde salade. Snijd een bakje mooie rode kerstomaatjes in twee en een rode ui in ringetjes en doe ze bij de sla.

Snijd de courgette in plakjes en bak ze even (ze moeten nog wat ‘crunch’ hebben!) op een hoog vuur in een beetje olijfolie met peper en zout. Doe ze bij de sla.

In een ideale wereld (met een palmboom in de tuin of met meer tijd en dus een tripje naar een exotisch groentewinkeltje) breek je een kokosnoot met een heldhaftige slag op het hoofd. Je snijdt met een dunschiller reepjes van het prachtige witte vruchtvlees en roostert ze even onder de gril tot ze wat bruin worden. Ook die mogen dan in de salade. Maar daarvoor was deze ochtend net iets te kort…

De groentjes waren gesneden en ik had de vinaigrette snel gemaakt (6 kl olie, 2 kl witte wijnazijn, een kl rietsuiker, 1/2 kl graantjesmosterd en wat zout) en die erover gegoten.

Rest ons enkel nog: de kip bakken en die erbij gooien (oh, vergeet bij het bakken niet nog wat zout en wat garam masala te strooien, heerlijke finishing touch!). Nog lekkerder wordt de salade wanneer je er wat broodkorstjes doorroert. Wij aten ze – tijdgebrek, u weet wel –  met een stuk vers Turks brood.

En hier dames en heren kom ik met de hamvraag. Wat is het toch met die ongelooflijke hoeveelheden yoghurt om je kip in te marineren? Volgens Paul Merrett heb ik voor het marineren van 4 kipfilets 6 eetlepels yoghurt nodig. Dat zijn minstens twee van die kleine potjes. Maar dat betekent dat je kip druipt van de yoghurt en dat je – zelfs wanneer je ze wat laat uitdruppen – met een boeltje bruine gebakken yoghurt zit, terwijl je kip nog niet het perfecte korstje heeft. Zelfs wanneer je bakt in echt kleine hoeveelheden blijft het vervelend. Is de oplossing echt zo simpel en halveer je de hoeveelheden yoghurt die aangeraden zijn, of mis ik alle logica? Laat maar komen die tips!

Al bij al was de eerste kookervaring uit mijn veelbelovende kookboek een succes. Het verschil tussen sla en salade is nog maar eens onderstreept.

Dit bericht werd geplaatst in Kip en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

