Italiaanse risotto

Italiaanse risotto is een gerecht dat ik op tafel mag blijven zetten, ook al komen de courgettes ons eind september echt de neus uit.  Het recept ging als een lopend vuurtje de familie rond en is ondertussen uitgegroeid tot een klassieker. Vooral nu, bij het begin van het seizoen, is het enthousiasme nog groot en dus zaten er deze avond een hoop blije gezichten aan tafel. Deze risotto is het resultaat van een zoektocht naar ‘eens iets anders met courgette’ een aantal jaren geleden want: een mens kan geen courgettesoep en gevulde courgettes blijven maken. Het is ongelooflijk makkelijk om te maken en erg lekker.

Voor zes personen gebruikte ik:

  • 600 g rundsgehakt
  • 600g lam/rundsgehakt
  • 2 uien
  • 6 teentjes look
  • 2 erg grote courgettes (zaadjes verwijderen en in plakken van 2 cm dik snijden)
  • risotto (ik weet nooit precies hoeveel – lekker op’t gevoel – , maar ik gok dat ik nu een 400 g gebruikte)
  • bouillon: 1,5l  met 1 blokje kip en 1 blokje runds
  • Italiaanse kruiden (mengeling van basilicum, majoraan, oregano, tijm, kruizemunt, dragon en salie) – verkrijgbaar bij Delhaize
  • wat vers geraspte parmezaan
  • een half doosje room

Opmerking: Je kan eindeloos variëren met soorten en hoeveelheden gehakt en je kan deze risotto ook perfect vegetarisch houden.  Je kan hem maken zonder vlees of het gehakt vervangen door 300 à 400 g seitangehakt van De Goede Zaak. Heerlijk!

Zo ga je tewerk:

Fruit de ui in boter. Voeg het gehakt toe en bak rul. Gooi hierbij de courgette en veeeeeeeel kruiden. Uiteraard doe je dit naar smaak volgens de gouden regel ‘ge kunt der altijd nog wa bijdoen, maar deraf is veel moeilijker’, maar in mijn pot gooi ik toch al snel vier grote eetlepels kruiden. Omdat mijn gehakt van de Turkse slager komt (en dus kakelvers door de gehaktmolen is gehaald), is het niet gekruid en strooi ik ook nog eens flink met het zoutvat en geef een fikse draai aan mijn Peugeot.

Voeg de risotto en de look toe en laat even bakken zodat de risotto de sappen van het vlees en de groenten goed kan opnemen. Wanneer de boel aan de pot begint te kleven, voeg je de bouillon toe. Overgiet alles zodat het niet helemaal onder staat, maar toch bijna. Als je nu regelmatig roert, is alle vocht opgenomen op het moment dat de rijst gaar is.

In alle kookboeken staat geschreven dat je risotto moet klaarmaken door er telkens een lepel bouillon aan toe te voegen en pas de volgende wanneer alle vocht is opgenomen. Dat ís zo voor alle risotto’s behalve de Italiaanse. Maar denk niet dat je daardoor van je kookpot kan wijken en snel je facebookpagina kan gaan checken! Oh neen, voor je het weet heb je een dikke risottokoek liggen op de bodem van je pan. Je blijft dus op houten lepellengte van het fornuis en roert af en toe voorzichtig in de pot.

De finishing touch is de room. Roer die onder de risotto voor een extra smeuïg effect en serveer meteen. Zet op tafel wat vers geraspte (of geschaafde) parmezaan en je kan al beginnen denken wat je met die volgende courgettes zal toveren.

Smakelijk

Dit bericht werd geplaatst in Gehakt (vlees, seitan of quorn), Groente. Bookmark de permalink .

7 reacties op Italiaanse risotto

  1. caro zegt:

    Het was weer overheerlijk!
    Vreemd hoe eten zo gelukkig kan maken!😀

  2. Fien zegt:

    Getest en goedgekeurd!
    Met courgettes van mémé, verse salie en tijm uit den hof.
    Zelfs vaderlief die niet verzot is op pasta en ‘eenpotsgerechten’ schepte bij.
    Voor mezelf maakte ik een veggieversie. Daar zwierde ik nog wat mozzarella bij.
    Eenvoudig klaar te maken en megalekker.
    Laat die courgettes maar komen!

    ( Ik koop alvast je kookboek!)

  3. Greta De Hert zegt:

    Dit recept zou minstens in Knack moeten verschijnen ! Klasse !
    Doe mij ook maar eens het recept van de knoflook paddestoelen uit het kookweekend van nov 2010.
    T.Greet

  4. sis zegt:

    dit recept wordt deze week nog getest 🙂
    Ik geniet echt van je schrijfstijl, is eens wat anders dan gewoon een recept lezen !

  5. sis zegt:

    voila, weer eens door je recepten geneusd ,evenveel succes als vorige keer !!!!!

  6. Pingback: Weekmenu | Food first, then morals

Geef een reactie

