Het kan verkeren

Pennoni met taleggio en pancetta

Klinkt goed hé? Dat dacht ik ook toen ik door mijn nieuwste kooktijdschrift bladerde ergens in juni. En dan heb ik het nog niet over de foto, mouth-watering! Deze ochtend toen het zonnetje zich liet zien, sprong ik op de fiets richting Casa del Capriccio. Het was de eerste keer dat ik aan de Vlasmarkt deze Italiaanse speciaalzaak bezocht en dat viel aardig mee. In de eerste toog lagen een aantal klaargemaakte hapjes en gerechten, in de tweede toog een erg groot aanbod charcuterie. Ik vond er de nodige pancetta en taleggio én de pennoni (een iets grotere variant van penne). Op de weg naar huis realiseerde ik me dat ik zondag pannenkoeken wil bakken en dat mijn pan het aan het begeven is. Een snelle stop aan Rogge en een nieuwe koekenpan later, reed ik in een kooproes terug naar huis.

’s Avonds ging ik aan de slag met de volgende ingrediënten:

  • 250g pennoni of cannelloni Ik eindigde uiteindelijk met conchiglioni (zie verderop)
  • 70 g broodkruim (ploef een dikke snee wit brood zonder korst in de oven op 80 graden tot het helemaal uitgedroogd is en verkruimel het dan erg fijn)
  • 8 dikke plakjes pancetta, fijngehakt – Hoe vaag kan een mens zijn ingrediënten omschrijven? Mijn plakken waren ongeveer 4mm dik en ik had de helft teveel. Die zitten nu dus in de vriezer.
  • 4el gehakte bladpeterselie + extra voor het bestrooien
  • geraspte schil en sap van 1 (liefst biologisch) citroen – ik gebruikte het sap van een halve citroen en geen rasp en mijn mengsel was naar mijn zin (en die van mijn tafelgenoten) toch al te zuur. Voor mij geen citroen meer!
  • 200 g taleggio – ik nam 300g omdat ik voor smeuïg ben en de verhouding met mijn massa pancetta me anders toch maar bizar leek.
  • 1 eierdooier van een groot scharrelei – ik ging voor 2 dooiers (had ik al gezegd dat ik van smeuïg houd?)

tomaten-rode-wijnsaus

  • 500 ml gezeefde tomaten – ik vind saus belangrijk en gooide dus 3 blikken tomatenstukjes in blik in de pot
  • 100 ml droge rode wijn
  • 1 tl bruine basterdsuiker – dit lukt ook perfect met kristalsuiker
  • 1 teentje knoflook, geperst
  • snuf gedroogde chilivlokken

En dan: goochelen

Bij de saus ging alles nog vlekkeloos. Wat kan er ook fout gaan als je alle ingrediënten gewoon in de pot moet gooien en 20 minuutjes moet laten sudderen?

Vervolgens kookte ik de pasta als een volleerde chef. Ondertussen maakte ik het mengsel klaar om de pennoni mee te vullen. De helpende hand van mijn zus kwam me assisteren om de pancetta en de taleggio fijn te snijden, daarbij kwam de peterselie, het broodkruim, de citroen (brrr) en de eierdooiers. En toen begon het ons te dagen: het ging nooit lukken om dit brokkelige mensel in die dunne pastapijpjes te proppen. Wat nu?

Ere wie ere toekomt, mijn zus dacht eraan dat ze deze week in de Bioplanet op mijn aanvraag een zak conchiglioni gekocht had (van die grote pastaschelpen), dus gooide ik mijn plannetje om. Nieuwe pot water op het vuur, nieuwe pasta koken (en ondertussen plannetjes maken om de pennoni te verwerken morgen) en nog een extra blik tomaten in de saus want die conchiglioni moet echt in een vijvertje verder garen.

Wat een heerlijk zicht werd dat! In twee ronde potten verdeelde ik de tomatensaus. Ik vulde de pastaschelpen en liet ze dan als bootjes te water in het rode tomatenvijvertje. Het resultaat was van een aandoenlijke schoonheid. Nog wat parmezaan erover, deksel op de schalen en yupla, 40 minuutjes op 210 graden in de oven.

Het resultaat was net dat ietsje te citroenig en de saus net niet te pikant, maar samen met een frisse salade hadden we weer een behoorlijk lekkere maaltijd verorberd. De pittige nasmaak werd na de afwas verzacht met een glaasje limoen-basilicumsorbet!

Lekker eten en goed gezelschap, wat kan het leven toch mooi zijn.

Dit bericht werd geplaatst in Pasta en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Het kan verkeren

  1. Pingback: Traditie | Food first, then morals

Geef een reactie

