Pannenkoeken

Wanneer Frank Deboosere de woorden zondag en onweer in 1 zin gebruikt, ruiken wij pannenkoeken. Veeeeel pannenkoeken! Voor mij zijn pannenkoeken voor eeuwig en altijd verbonden aan zondag. Wanneer mijn zussen en ik vroeger met rode billen thuiskwamen nadat we een hele zondag in de vrieskou hadden gespeeld in de chiro, was het onze grootste wens dat bij het openzwaaien van de achterdeur de heerlijke zoete vanillegeur van papa’s pannenkoeken ons tegemoet zou komen.

Nu, jaren later, gebruiken we nog steeds het recept dat in een hoekje van een keukenkast lag bij ons thuis. Het lezen van de ingrediënten alleen al doet spontaan je aders dichtslibben, maar deze pannenkoeken zijn dan ook echte verwenpannenkoeken. Ik houd me steevast aan het motto ‘als je het doet, moet je het goed doen’ en dus werd er weer een genereuze hoeveelheid gesmolten boter aan het beslag toegevoegd. Dit beslag is zo rijk aan suiker en boter dat je je koekenpan niet hoeft in te vetten en dat extra suiker haast onnodig is.

Bij deze maak ik graag het familierecept openbaar, omdat elk kind met deze pannenkoeken groot zou moeten worden!

Voor ongeveer 40 pannenkoeken meng je in een grote beslagkom achtereenvolgens:

  • 600 g zelfrijzende bloem
  • 6 zakjes vanillesuiker
  • 120 g kristalsuiker
  • 1,5l melk
  • 6 eierdooiers – op dit punt moet je eens goed roeren met een garde
  • 375g gesmolten boter
  • opgeklopt eiwit (van de 6 eieren) – dit roer je er met veel liefde erg zachtjes onder, gebruik hiervoor een houten lepel.

Regenen heeft het deze namiddag dan toch niet gedaan, maar gelukkig zijn er nog zekerheden in het leven: alle pannenkoeken waren op.

Dit bericht werd geplaatst in Dessert. Bookmark de permalink .

5 reacties op Pannenkoeken

  1. Veerle Van den Bogaerd zegt:

    Dit ziet er heel lekker uit, ik ga het zeker eens proberen!

  2. janneverstraete zegt:

    Ik hou zo van die zondagen! Het korstje aan deze pannenkoeken zijn ook noemenswaardig vind ik. Lekker knapperig en toch zo vertrouwd… uw pannenkoeken🙂

  3. Pingback: Chocolade | Food first, then morals

  4. Pingback: Scampi’s met pikante kokossaus | Food first, then morals

  5. Pingback: Verrassingseitjes | Food first, then morals

Geef een reactie

