Traditie

Je kan je vakantiefoto’s talloze keren herbekijken in de hoop het gevoel van dat ene marktje terug op te roepen en je nog even zorgeloos te voelen. Maar ook dat trucje verliest op den duur zijn kracht. Daarom trekken we op dat trieste moment, meestal ergens eind augustus wanneer mijn tantes/collega-leerkrachten/foodies en ik de kilte van september bijna kunnen voelen, met de hele familie langs moeders kant naar de Zuidmarkt in Brussel.

Ooit, toen mijn ouders zich de baas moesten houden over twee kleuters en een peuter, heeft mijn zus het voor mekaar gekregen om een paar uur te verdwijnen op de Zuidmarkt in Brussel. Het is slechts één van de redenen waarom de Zuidmarkt mij altijd een bijzonder gevoel geeft. De andere redenen zijn de honderden geurige kraampjes, de internationale meute die er rondwandelt, de bespottelijk goedkope prijzen voor groenten en fruit en het overweldigende aanbod kruiden en specialiteiten.

Ook deze editie was er eentje die gepaard ging met overvolle caddy’s en de verplichte overvloedige lunch in een Grieks restaurant.

Twee hoogtepunten uit onze caddy: de scampikruiden van ‘de mannen onder de brug’ (ik was door mijn voorraad heen!) en 3 kilo rode puntpaprika’s voor drie euro! Hoera voor bulkverpakkingen. Alleen betekent zo’n massa paprika wel dat er gedurende de volgende week varaties op hetzelfde thema op tafel verschijnen. Ik kon het beperken tot twee.

Bij thuiskomst draaide ik van de geblutste en kleine vernepelingetjes een hoop soep. Paprika, look en ui laten stoven, bouillon erbij, een lepeltje sambal en na een uurtje: hupsa, de mixer erin.

Een verbluffend recept met puntpaprika’s zat er wegens tijdsgebrek de afgelopen week niet in, dus waarom geen pastasaus? Het was eeuwen geleden dat ik nog eens scampi’s had gemarineerd. En lagen er niet nog wat heerlijke tuintomaten in de gang? Oh en dat restje pancetta van het pennoni-misbaksel zit ook nog in het vriesvak. Hoera, niet meer naar de winkel én restjes verwerkt!

Ingrediënten voor 6

  • 500g scampi’s (ik gebruik ongepeld en diepgevroren)
  • een tiental puntpaprika’s – ontdaan van zaadjes en in reepjes gesneden
  • 3 dikke tomaten uit de tuin in stukjes gesneden (of 1 blik tomaat in stukjes)
  • 2 uien – gesnipperd
  • 4 teentjes look – gesnipperd
  • 3 dikke sneden pancetta – in fijne reepjes (of spekjes natuurlijk.  Oh, wanneer je het veggie houdt, zal je wel nog wat extra zout moeten toevoegen. Proeven is de boodschap.)
  • scampikruiden (van ‘de mannen onder de brug’ op de Zuidmarkt in Brussel)
  • een goeie draai van de pepermolen

Bereiding

Begin met het pellen van de scampi’s. Wanneer je tijd teveel hebt en zin in gepruts, kan je ook het darmkanaal verwijderen. Het maakt de scampi minder bitter, maar in een stoofpot lap ik dat meestal aan mijn laars. Ik doe de moeite enkel wanneer ik scampi’s in hun naakie op een bord leg.
Doe de wurmpjes in een afsluitbare pot, overgiet royaal met scampikruiden en wat olie. Sluit de pot en schud ermee tot alle naakte scampi’s een kruidig jasje aanhebben. Zet in de koelkast tot je ze nodig hebt.

Bak in een kookpot de pancetta, voeg ui en look toe en laat glazig bakken. Voeg de puntpaprika’s toe en laat meebakken.  Gooi ook hier wat scampikruiden over. Daar zit wat chili in, dus proef zeker even voor je ook peper toevoegt. De tomatenblokjes mogen erbij en dan laat je sudderen tot alle smaken vermengd zijn en de paprika’s gaar. Dat duurt niet lang, want puntpaprika’s zijn erg dun.

Kook alvast je pasta, want het enige wat je nog moet doen is de scampi’s toevoegen. Roer wat saus in je scampimengpotje zodat je alle kruiden gebruikt, je wil ze toch liever in je stoofpotje dan in de afwas, zeker! Laat je pot nu niet langer dan een paar minuten op het vuur staan, want dan drogen de scampi’s uit. Wanneer ze roze worden, haal je de pot van het vuur.

Werk af met wat parmezaan of houd het zo internationaal als de markt zelf en gebruik Emmentaler of fetablokjes.

Dit bericht werd geplaatst in Groente, Pasta, Saus, Vis. Bookmark de permalink .

6 reacties op Traditie

  1. Goedele Vermaelen zegt:

    Je doet me soms wat denken aan de Nederlandse Karin van http://www.kokenmetkarin.nl/, jullie doen mij allebei zin krijgen om te koken. En dat is niet niks voor iemand die in de keuken vooral haar boterhammen smeert. Het verschil is wel dat jij echt een goeie pen hebt. Daar moest ik je dringend eens over complimenteren. Enfin, wat ik wou vragen: wanneer verschijnt je eerste kookboek?

    ps. Ken je de kookboeken van Tessa Kiros? Pas ontdekt en echt geweldig!

  2. Tantie zegt:

    Tip!
    Tijd…relatief, zin in prutsen…niet echt. Maar bij Delhaize verkopen ze scampi’s zonder darmkanaal.

  3. Pingback: Kookverhalen » Archive » Zomer!

Geef een reactie

