Lamscurry

Ik kan niet op de Vrijdagsmarkt passeren of ik moet snel even de Chinese supermarkt binnen. Het verse hoekje loop ik snel voorbij, want als ík in die winkel al begin te zweten, hoe moet de gemiddelde sojascheut zich dan voelen? Wat verderop in de winkel beginnen de echte schatten. Ik heb in mijn koelkast altijd minstens 4 variëteiten currypasta staan. Daar kan je heerlijk mee variëren. Je tovert er de geurigste maaltijden mee op tafel, het lijkt alsof je uren hebt staan zwoegen, maar het geheim komt gewoon uit een potje.

Voor mijn erg flexibele lamscurry gebruik ik meestal de milde gele currypasta. Die kan je makkelijk combineren met allerhande groenten. Deze week in het groentenpakket van het voedselteam: een zak groene boontjes. Perfect! Nog even bij de Turkse slager binnen voor wat versgesneden lamsstoofvlees en ik kon aan de slag.

Een lamsstoofpot lijkt synoniem te staan voor ‘slow cooking’ en dat is ook zo. Alleen gaat er steevast het misverstand mee gepaard dat je voor slow cooking ook veel tijd moet hebben. Missepot. Stoofpotten maak je tussen de bedrijven door. Zo ook eergisteren.

Ingrediënten:

  • 2 uien – gesnipperd
  • 5 teentjes look – gesnipperd
  • 3 koffielepels milde gele currypasta
  • 1 blik kokosmelk (400 ml)
  • 1 lamsbouillonblokje (verkrijgbaar bij de goed geassorteerde Turk)
  • 1 kippenbouillonblokje
  • 1,2 kg lamsstoofvlees
  • 3 handen vol groene boontjes (Dit is ook lekker met champignons, paprika, worteltjes, … Kook volgens het seizoen, da’s lekker ecologisch)

Stap 1: don’t crowd the meat

Begin (de dag voordien of ergens ’s ochtends) met in een pot wat olijfolie te verwarmen samen met de currypasta. Roer er dan de ui en de look door en laat zachtjes fruiten. Bak ondertussen het vlees in een andere pan.
Julia Child indachtig gooi je niet meteen al je vlees in een pan. Je maakt een (creuset)pan lekker heet en bakt wat lamsvlees goudbruin. Gooi in de pot bij de ui en de look en ga verder. Na het laatste baksel giet je wat water in je pan en voegt het bij het vlees zodat je alle lekkere stukjes aangekoekt lam ook in je pot hebt zitten. Het zijn de kleine dingen die het verschil maken!

Stap 2: pruttelen zonder toezicht

Wanneer al je lam in de pot zit, draai je het vuur wat hoger. Voeg de kokosmelk, de bouillonblokjes toe en gooi er ook nog een half blik water bij. Breng aan de kook en laat dan op het zachtste vuurtje een paar uur pruttelen. Je hoeft hier niets in de gaten te houden, lam is niet ontvlambaar. Ga iets leuks doen!

Stap 3: afwerken die handel

Wanneer je lam een uurtje of twee à drie geprutteld heeft, smelten de vleesjes op je tong. Je kan de stoofpot nu volledig laten afkoelen als je hem pas de volgende dag serveert of je laat hem gewoon staan (vuur af!) tot je hem zal opeten. Wie veel heeft gemaakt, kan de helft op dit moment ook invriezen.

Een half uurtje voor je de lamscurry serveert, breng je hem opnieuw aan de kook. Voeg de boontjes toe en laat zachtjes koken tot ze gaar zijn.

Serveer met rijst, brood of aardappelen. Ik eet dit het liefst met aardappelen. Wanneer je die in je bord plet, hoef je geen druppeltje saus te missen!

Dit bericht werd geplaatst in Lamsvlees, Stoofpot. Bookmark de permalink .

6 reacties op Lamscurry

  1. jutta brandt zegt:

    Whow, Sarah. Veerle vertelde me over je blog. ’t Is leest allemaal héél lekker! Nu nog doen (aanleiding was je pompoenrecept)

  2. Pingback: Het lot van het groentenaanbod | Food first, then morals

  3. Pingback: Scampi’s met pikante kokossaus | Food first, then morals

  4. Joke zegt:

    Met veel plezier heb ik een aantal van je recepten gelezen. Het water kwam me in de mond en uiteindelijk heb ik gekozen om me aan de lamscurry te wagen. Het was overheerlijk van smaak … alleen was de saus geschift. Enig idee waaraan dit zou kunnen liggen? Kokosroom gebruiken? Of gewoon kokosmelk? Ik gebruikte de romige versie.
    BTW, de Chinese supermarkt op de vrijdagmarkt is er niet meer. Ik heb alle ingrediënten in Delhaize gevonden.
    Groetjes en ik blijf met veel (kook)enthousiasme je blog lezen!
    Joke

  5. Fijn dat je graag langs de blog surft! Ik denk dat je het schiften enkel kan vermijden door de curry niet te hard te laten koken. Ik gebruik de kokosmelk in blik uit de colruyt sinds de Chinese winkel dicht is en mijn saus schift niet. Dus ofwel ligt het aan de melk, ofwel aan hoe hard je het laat koken.

    Succes!

Geef een reactie

