Jamie’s piripiri chicken

Een bezoek aan de kleine Delhaize in onze buurt kan soms erg triest zijn. Condenserende champignons, een leeg rek waar normaal dat ene kruid staat dat je nu nét nodig hebt, een lange rij mensen aan die ene kassa en vier kwelende kinderen met een half verorberde koek aan hun kin. Ik moet er geen tekeningetje bij maken, wanneer ik aan de kassa sta en in het boekjesrek de nieuwe Delicious zie liggen, ben ik op slag weer een blij mens.

Had ik al verteld dat mijn familie hoofdzakelijk bestaat uit geobsedeerde foodies? Dat bleek nog maar eens toen we dit weekend op familietrip trokken naar de Ardennen en alle vrouwen de Delicious van oktober uit hun tas haalden. Algemene hilariteit.

Er werd dus een weekend lang gekwijld, zowel boven wat er van het vuur kwam als boven de blinkende foto’s in ons geliefde kooktijdschrift. En dat beïnvloedt al eens het weekmenu. Zo kwam er vandaag een gerecht van Jamie Oliver op de tafel. De man heeft een nieuw boek uit: 30-minute meals. Het concept op zich is geniaal. Hij presenteert een menu (meestal hoofdgerecht, bijgerecht, dessert) en verweeft daarbij de instructies van de verschillende gerechten op zo’n manier dat multitasken echt wel een peulschil wordt.

Nu ben ik niet zo’n fan van Jamie. Ik kan hem vooral niet aan het werk zien op televisie. Dat lispeltje is eventjes schattig, maar na vijf seconden ronduit irritant. Bovendien raak ik bij het doorbladeren van zijn kookboeken nooit echt in extase en da’s hét criterium voor een aankoop. Maar die foto van zijn kip piri piri zag er nu toch zó smakelijk uit, dat ik hem moest proberen. Bij het lezen van de ingrediënten en de bereiding, trok ik wel meteen de wenkbrauwen op. No way dat je met de benodigdheden voor de saus zo’n hoeveelheid vocht kon bereiken als de massa die lispelende Jamie op de foto triomfantelijk in zijn ovenschaal goot. Daar moest ik een mouw aan passen.

Hier komt mijn ietwat aangepaste versie:

Ingrediënten voor de saus

  • 1 rode ui (ipv een halve)
  • 3 tenen look
  • 1 pikant pepertje
  • 1 bos verse basilicum
  • 1 rode paprika in stukjes (niet bij Jamie)
  • een ferme snuif zout
  • wat citroensap (vers of uit een flesje)
  • 1 blik tomaat in stukjes (niet bij Jamie)
  • een flinke geut worchestersaus
  • een bolle koffielepel geroosterde paprikapoeder (ik bracht de mijne mee uit Engeland, maar hier vind je ze normaal gezien wel in de toko)

Overige ingrediënten

  • 4 kippenbillen met vel (of gebruik de boutfiletjes uit de Delhaize, mjam!)
  • 2 rode paprika in repen (Jamie vindt eentje van elke kleur genoeg)
  • 2 gele paprika in repen
  • 10 takjes tijm uit de tuin

Bereiding

Maak eerst je saus. Makkelijker kan het niet: gooi de ingrediënten in een blender!

Verwarm de oven voor op 200°C en zet dan je grillpan op het vuur. Snijd een paar keer in de kip, smeer ze in met peper, zout en olijfolie. Bak ze goudbruin aan beide kanten.

Neem de kip uit de pan en gooi de repen paprika in de pan. Zorg ervoor dat ze niet aanbakken. Zo’n fancy grilstreepje mag wel, maar je wil ze niet zwart blakeren. Je zal een pannetje of drie moeten bakken voor alle paprika gegrild is.

Neem een grote ovenschaal. Giet de saus erin, leg de kippenbillen erin, schik de paprikarepen ertussen en werk af met de takjes tijm.

Je zet de schaal in de oven. Hoelang de kip nog nodig heeft, is afhankelijk van de grootte. Onze billen hadden er makkelijk een uurtje in mogen sudderen (30-minute meal, my ass), kleinere stukken zijn uiteraard sneller gaar.

Serveer met een patatje, da’s lekker met de saus. Wij aten er risone bij omdat mijn kleine zus daar zo gek op is.

Zo kwam de kip uit de oven:

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Dit bericht werd geplaatst in Groente, Kip en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

