Courgettecake

Ik probeer een bewust mens te zijn en dus mijn ecologische voetafdruk te beperken. Daarom doen wij hier ook een poging om deel te nemen aan ‘Donderdag Veggiedag’. Maar hoe meer ik hier in huis over mijn voetafdruk jengel, hoe vaker ik het natuurlijk moet horen wanneer ik tegen mijn eigen ecologische principes indruis. Zo moest ik vorige week verantwoording afleggen voor de kip op het menu. Goh ja, soms lukt het me gewoon niet om vlees een keer per week van het menu te bannen. Ik blijf een liefhebber en ik heb gewoon erg snel het gevoel dat een vegetarische maaltijd niet volwaardig is. Ik besef maar al te goed dat dat slechts een idee is en dus herpakte ik me gisteren.

In de Delicious was mijn oog gevallen op ‘courgettecake met paprika-tomatensaus’. Aangezien ik niet de meest getalenteerde bakker ben (ik neem het niet nauw met hoeveelheden), betekende deze cake een uitdaging en dus besloot ik me eraan te wagen.

Gelukkig had ik assistentie in de keuken, want de kleine courgettes moesten worden geraspt. Ik beschik niet over de batterij elektrische toestellen die in het ouderlijke huis ter beschikking zijn, dus ging L. vlijtig aan het ‘rössen’ op het oldskool raspje. Ondertussen ging ik aan de slag met de saus.

Na een kwartiertje kwam er een grote ‘oef’ en stond er achter me op tafel een grote pot geraspte courgette. De ervaring leert me dat je de natte courgette best eens stevig ‘afdroogt’. Als je dat niet doet, krijg je een erg nat beslag en dus platte pap in plaats van een cake. Haha! Recept – Kok : 0-1.
L. nam erg gewillig ook die opdracht op zich en draaide de courgette in een verse handdoek waar ze dan al haar resterende energie op kanaliseerde. Ik kan u zeggen dat de courgette er net niet poederdroog uitkwam.

Terwijl de saus lekker stond te pruttelen, schoot ik ter hulp om het beslag te maken. Met een familie vol ‘moekes veel’ zit het ook in mijn bloed om altijd teveel eten te maken. Ik had dus het recept verdubbeld. Dat betekende dat ik 500 g geraspte courgette nodig had. Mijn goede voornemens indachtig, besloot ik me mooi aan de hoeveelheden te houden en gooide de courgette op de weegschaal die vlotjes naar 1200 g schoot. Ik bedacht dat er wel tijd zou zijn om een soepje te draaien terwijl de cake in de oven zou staan…

Met L. als commis in de keuken is het veel makkelijker om precies te werk te gaan. De bloem werd tot op de gram afgewogen en moest en zou gezeefd worden om klontertjes te vermijden. Mij niet gelaten, ik nam ondertussen de tijd om het uienmengsel te maken en cakevormen op te duikelen uit de ‘bakkast’. Ik begon spontaan te neuriën bij de gedachte dat er straks een groenige cake zou oprijzen uit de oranje retro tulband die ik grondig stond in te vetten.

En mooi was hij. Prachtig zelfs. Maar uiterlijke schijn wordt meteen doorprikt door mijn tafelgenoten. De cake had twintig minuten langer in de oven gestaan dan werd voorgeschreven door het recept, maar toch was hij nog behoorlijk nat. De erg subtiele smaak van de cake ging ook compleet verloren wanneer hij de dominante saus ontmoette.

Slotsom: voor mij is het sop de kolen niet waard. Zonder mijn vlijtige commis had ik zeker twee uur uur staan ploeteren in de keuken en da’s op een doordeweekse donderdag gewoon teveel.

Voor wie de drang groot is om beter te doen: hier is het recept met mijn kanttekeningen (ontdubbeld en dus voor 4 personen)

Ingrediënten

  • 2 uien, gesnipperd
  • 4 tenen knoflook
  • 100 ml zonnebloemolie
  • 1 zakje of bakje verse Provençaalse kruiden, blaadjes afgestroopt, grof gehakt. Ik plukte mijn basilicum kaal, groef in mijn groentenbak in het oerwoud der peterselie en vond toch nog wat tijm. Verder liet ik me gaan met de potjes gedroogde kruiden in de kast – rozemarijn, Italiaanse kruiden, provençaalse kruiden)
  • 4 eieren
  • 75 ml karnemelk
  • 300 g zelfrijzende bloem, gezeefd
  • 250 g courgette, geraspt (en uitgeknepen!)
  • 1 blik tomatenstukjes
  • 2 ontvelde geroosterde paprika’s, in stukjes. Je vindt heerlijke potten in de Colruyt (merk Printana, € 1,49), maar evengoed bij de Turk. Perfect om eender welke tomatensaus wat te pimpen.

Bereiding

Verwarm de oven voor op 185°C. Vet een cakevorm van anderhalve liter goed in en bestuif dun met bloem.

Bak de helft van de ui en de knoflook zachtjes in olie totdat ze zacht zijn. Voeg 3/4 van de Provençaalse kruiden toe en bak nog 1min.

Klop de eieren licht schuimig. Roer er de karnemelk en ruim 1/4 tl zout door en spatel het bakmeel er in delen luchtig door. Voeg 100 ml olie, de courgette en het uimengsel toe en schep gelijkmatig om.

Vul het cakeblik met het mengsel en bak in het midden van de oven in 50-55 min gaar en goudbruin.

Bak intussen voor de paprikasaus de rest van de ui en look zachtjes in wat olie gedurende 10 min. Voeg de rest van de kruiden, tomaat en paprika toe en bak nog tien minuten tot een saus. Breng op smaak met zout en peper.

Zo zag ie eruit:

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Dit bericht werd geplaatst in Groente, Saus, Veggie en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op Courgettecake

  1. HeleenH zegt:

    Ik heb hem ook gemaakt, bij mij werden de buitenkanten mooi gaar, maar het midden niet. Heb de middendelen in de koekenpan gebakken… Vond het op zich wel lekker maar ga het ook niet weer maken.

  2. Hey Heleen

    Die cake is voor mij ook een zaak van ‘één keer en nooit meer’. Geef mij dan maar de kikkererwtencake! Maar voor andere cakes die je nog maakt, heb ik wel nog een tip: als je met een breinaald in je cake prikt en er blijft geen deeg aanhangen, kan je zeker zijn dat hij gaar is. Works like a charm!

    Veel kookplezier nog!

  3. ilse zegt:

    haha, ik had precies hetzelfde. Veel te nat en die saus is veel te overheersend. Maar wat blijkt: koud is ie heel lekker. Hij hoort gewoon niet warm is mijn conclusie

Geef een reactie

