Geroosterde groenten

Het pompoenseizoen gaat lustig verder. Omdat de Uchiki Kuri’s van het groentenpakket mijn absolute favoriet blijven, bestel ik er regelmatig nog eentje. Zo heb ik altijd een exemplaar binnen handbereik als de drang naar het smeuïge goedje onweerstaanbaar wordt. Deze week lagen er twee in de gang, want papa had me een lichtgeel  pompoentje meegegeven. Enfin, dat dacht ik…

Gisteren had ik een jarige (beetje feestelijk) en een veggie (geen beestjes) over de vloer, maar weinig tijd om te koken. Dan is de oplossing snel gevonden: geroosterde groenten met penne en feta. Makkelijk en snel, dat feestelijke aspect loste ik wel op met een snel dessertje.

Nieuwsgierig als ik was naar de gele nieuweling, sneed ik eerst die beauty aan stukken. Normaal gezien is zo’n slachting een ideale manier om alle frustraties langs het grote mes te kanaliseren. Niet deze keer. Het mes ging als boter door de zachte schil en ik werd argwanend. Bovendien was het vruchtvlees bijna wit, mals en (kort smaaktestje) vrijwel smaakloos. Na wat opzoekwerk vermoedde ik dat ik een ronde courgette in mijn handen had en een telefoontje met papa bevestigde dat vermoeden. Bovendien was hij overrijp en moest ik er niet mee inzitten ‘hem weg te pieren’. Zo gezegd, zo gedaan. Over naar pompoen twee en … slachten maar!

Ingrediënten (voor 4):

  • 1 pompoen uchiki kuri – geschild, ontpit en in maantjes
  • 3 rode paprika’s – in reepjes
  • 3 rode uien – in reepjes
  • 6 teentjes look – in plakjes
  • 500 g penne
  • 1 grote brok feta (200 g)
  • kruiden: grof zeezout (2 el), peper (4 draaien), nootmuskaat (een paar keer raspen), lookpoeder (1/2 tl), chilli & lime (2 tl van de santa maria reeks uit de Delhaize – love it!)
  • olijfolie

Bereiding:

  • Neem een grote mengkom en gooi daarin de reepjes pompoen, paprika, ui en look.
  • Giet maar eens royaal met de olijfolie.
  • Voeg de kruiden toe, stroop je mouwen op en ‘toss’. Draai de groenten in het rond zodat ze allemaal lekker vol olie en kruiden hangen.
  • Zet ze minstens een half uur in een oven op 220°C.
  • Kook ondertussen de pasta.
  • Wanneer de pompoen zacht is en je pasta gekookt (en afgegoten!), gooi je ze samen. Snijd de feta in stukjes en gooi ze erbij zodat ze lekker smelten.

Mmmmmmm.

Dit bericht werd geplaatst in Groente, Pasta, Veggie. Bookmark de permalink .

2 reacties op Geroosterde groenten

  1. Pingback: Pompoenseizoen! | Food first, then morals

  2. Pingback: Geroosterde groenten pt.2 | Food first, then morals

Geef een reactie

