Rode koolsalade

Het is in onze familie een blijk van moed als je de rode kool van mijn meter probeert te evenaren. We zijn er allemaal van overtuigd dat het geheime ingrediënt de appels uit onze tuin zijn (een soort die nog niemand heeft kunnen determineren, trouwens), maar zelfs met die kennis is nog niemand erin geslaagd nog maar aan haar oksels te komen.

Het spreekt voor zich dat ik dus met de rode kool die vrijdag in het groentenpakket van het Voedselteam zat, iets anders moest verzinnen. Ik stortte me op de paar Engelstalige blogs die ik volg en vond er een wel erg merkwaardig recept. Een lauwe koolsalade met nootjes, rozijnen, feta en balsamico. De blogster in kwestie was nu zoooo laaiend enthousiast over de salade, dat ik het zelf moest proberen.

Ooit al eens geprobeerd een rode kool fijn te snijden met een botte rasp? Ik kan u verzekeren dat er mensen zijn die voor het spektakel daarnet in de keuken, euro’s op tafel zouden leggen. Maar goed, tien minuten later (en nadat ik met mijn paarse handen de rasp in de vuilbak had gepierd) stond er toch een pot rode kool in sliertjes op tafel.

Geloof het of niet, nog eens tien minuten later stond er iets op tafel dat ik in al mijn enthousiasme omschreef als ‘een complexe salade’. Laat ons zeggen dat het publiek deze avond kritisch was. Iedereen is bekend met grootmoeders rode kool en bij de titel ‘complexe salade’ is de angst haast voelbaar. Maar verdorie, dit was lékker! De zoete gekarameliseerde pijnboompitjes, de venijnige balsamico, de hartige feta en de knapperige rode kool. Het werkte wonderwel samen.

Je kan met de verhoudingen van de ingrediënten spelen zoveel je wilt. Ik gooide er flink wat meer feta in en was wat zuiniger met de pitjes.

Ingrediënten

  • een groot handvol zonnebloempitten of pijnboompitten
  • een koffielepel rietsuiker
  • (rode) ui – gesnipperd
  • 3 teentjes look – gesnipperd
  • een kleine rode kool – snijd ze in vier en snijd dan dunne reepjes (je kan eventueel een scherpe grove rasp gebruiken)
  • 1 tl verse gehakte rozemarijn of een snuifje gedroogde
  • een groot handvol rozijntjes
  • een fikse geut balsamico azijn
  • een plak fetakaas (ongeveer 100 g)

Bereiding

Maak een koekenpan gloeiend heet. Gooi er een groot handvol zonnebloempitten of pijnboompitten in. Laat ze even bruin worden en voeg dan een koffielepel rietsuiker toe. Omdat de koekenpan gloeiend heet is, zal de suiker meteen smelten. Roer er de pitjes door zodat ze een zoet jasje hebben. Neem dan van het vuur, anders kleuren ze zwart. Zet opzij. Maak je geen zorgen als ze aan elkaar kleven, in de salade komen ze wel weer los.

Ik gebruikte een grote hoge wokpan. Fruit de ui. Doe er de look en de kool bij en bestrooi met een fikse snuif zout. Roerbak even, maar niet te lang. Dit recept is vrij ‘foolproof’, maar als je de kool te zacht laat worden is het boeltje om zeep.

Voeg dan de rozemarijn, de rozijntjes, de zoete pitjes, de balsamico en bijna alle feta toe. Houd nog wat feta over om aan het eind te garneren, want alle andere feta kleurt paars en dat ziet er eigenlijk behoorlijk onappetijtelijk uit. Let op dat de rode kool zachter blijft worden als je ze van het vuur hebt genomen. Op dit punt moet je gewoon nog even proeven en eventueel nog wat zout toevoegen.

Ik serveerde met een spieringkotelet en puree (het onbekende combineren met het bekende) en dat paste perfect.

Ik dacht dat dit recept ‘lovers and haters’ zou hebben, maar aan tafel was iedereen fan.

Door de lens van een foodfotograaf zal het er zeker aantrekkelijker uitzien, maar laten we gewoon zeggen de foto even complex is als de salade.

Dit bericht werd geplaatst in Groente, Veggie en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

6 reacties op Rode koolsalade

  1. Ruth zegt:

    Niet overdreven: een fantastisch recept met rode kool! LOVE IT

  2. Karla De Gols zegt:

    Nicholas, mijn rodekool-expert, vond het zeer lekker.

  3. Nele zegt:

    Het wordt duidelijk tijd voor wat kitchen aid, is het niet?

  4. sis zegt:

    Ik blijf blijkbaar maar recepten afprinten van je blog, het gezin gaat weer veel nieuwe dingen mogen (moeten ????) proeven😉

Geef een reactie

