Wortellasagne

Ik ben een fervent bibliotheekganger. De nood om een boek twee keer te lezen, het overkomt me zelden. En toch puilt mijn boekenkast ondertussen uit. U raadt het al, ik heb een zwak voor kookboeken. Nochtans ga ik niet overstag voor eender welk boek. De recepten moeten haalbaar zijn voor een doordeweekse dag, de lay-out moet verzorgd zijn en ik moet in de winkel het gevoel hebben dat ik elk recept wil klaarmaken. Absolute pluspunten zijn: een rangschikking volgens seizoen of volgens ingrediënt. Mijn moeder lijdt (gelukkig voor mijn portemonnee) aan dezelfde afwijking. Daar ontdekte ik in het boekenrek onlangs ‘Vers van het land’ van Leanne Kitchen (what’s in a name…). Het boek voldoet aan aardig wat van mijn criteria en de wortellasagne is hier al verschillende keren uit de oven gekomen. Dat vandaag Donderdag Veggiedag is, kwam verdomd goed uit.

Voor vijf erg flinke eters aan tafel waren dit de ingrediënten:

  • 2 potjes zure room (125g elk)
  • 1 l melk
  • 200 g geraspte cheddarkaas (ik koop een blokje van 200g in de Colruyt en rasp het zelf)
  • 100 g boter
  • 100 g bloem
  • 1 kg wortelen
  • 2 overvolle eetlepels pesto (ik gebruik 1 potje verse pesto Napolitana van Boni, die staat in de colruyt in de versafdeling naast de olijven)
  • peper en zout
  • lasagnebladen
  • 6 eieren (losgeklopt)

Ik krijg het zwaar op mijn heupen van rare hoeveelheden, ik rondde de boel dus af naar eigen goeddunken. Maar het belangrijkste: man, dit is lekker.

Begin met het raspen van de wortels. Ik rasp ze vrij grof, op die manier zijn ze nog een beetje krokant in de lasagne. Maar da’s persoonlijk natuurlijk.

Meng de melk met de zure room en draai er flink wat verse zwarte peper door.
Smelt de boter, roer de bloem erdoor en laat even bakken. Giet er in kleine beetjes het melkmengsel bij. Laat lekker inkoken zodat het een dikke saus wordt. Haal van het vuur en roer er de kaas door (houd nog een beetje kaas opzij om op’t einde een kaaslaagje te maken). Roer er ook de eieren door. Houd een derde van de saus apart en zet opzij. Roer de wortels en de pesto door de andere 2/3.

Nu knutselen: begin met een laag wortelsaus, dan lasagnebladen, opnieuw wortelsaus, …
Eindig met de witte saus die je apart hebt gezet en de kaas die je opzij hield.

In de oven op 220 graden voor 40 minuutjes, daarna 5 minuutjes met de grill aan en dan nog eens 10 minuutjes gewoon laten staan voor je hem opdient.

Oh God. We zaten zo ongeloooooflijk vol, maar konden niet weerstaan aan een tas koffie en een stuk witte chocolade met speculaas. Heaven.

Dit bericht werd geplaatst in Groente, Pasta, Veggie. Bookmark de permalink .

3 reacties op Wortellasagne

  1. Pingback: Worstellasagne « illebelleblog

  2. Pingback: Tomatenquiche met geitenkaas | Food first, then morals

  3. Pingback: vrouw aan de haard, part II « *villa der geneugten*

Geef een reactie

