Kookweekend

Ik ben genetisch belast. ’t Is beter dan genetisch gemanipuleerd, maar toch. Niet kunnen kiezen tussen 7 projecten? Mama. Geen woorden maar daden? Papa. Of eigenlijk zijn het bij mij woorden én daden… Ik kan nog wel even doorgaan, maar dan wordt het wel erg persoonlijk. Feit is dat ik ook iets erg ongewoons heb meegekregen van mijn ouders. Hoewel ik het nog niet kon vermoeden toen ik als kleintje rondhoste en mijn zusjes achternazat met een houten lepel, kreeg ik van mijn ouders ook een goede vriendin mee. Daar is eigenlijk een heel verhaal aan verbonden. Ik vat het even samen.

Na een fantastische studententijd en een hechte vriendschap met K, ging mijn moeder terug naar haar roots en startte daar een gezin. K. deed hetzelfde. Jarenlang verloren ze elkaar uit het oog, met uitzondering van 1 (in mijn herinnering) erg leuke ‘get-together’. Ze hadden daar in die andere provincie een flipperkast in de garage en zo’n tennisbal aan een elastiek. Ik herinner me vreemd genoeg niets over het eten, maar ik weet wel nog dat ik er de tijd van mijn leven had met J., hun dochter van 10 en dat ik als 12-jarige een week lang mocht blijven logeren. Jaaaaaren later, tijdens ónze studententijd, zagen we elkaar ineens terug. Het werd een vriendschap die minstens even hecht is als die van onze moeders.

En hier is de clue. Met hun drukke leven (7 projectjes tegelijk, remember?) lukte het onze moeders maar niet om nog eens bij te tetteren, dus besloten hun dochters (geen woorden maar daden, remember?) om hen een duwtje in de rug te geven. We stroopten de mouwen op en nodigden hen uit op een diner met hun respectieve gezinnen. Twee dagen lang stonden we in de keuken en het resultaat mocht er zijn.

U hoort het al, wegens groot succes wordt ons opzet herhaald. En wel dít weekend. Het menu is nog top secret en laat ik u vertellen dat het maar beter is zo. Het menu is namelijk zó ambitieus dat het wel eens zou kunnen dat er nog een hapje sneuvelt of dat we nog wat ingrediënten wisselen.

Ik doe mijn uiterste best om jullie up-to-date te houden van onze ambitieuze onderneming. Of dat lukt is een andere zaak, want ik herinner me vaag nog beelden van een reddende engel die onze pasta is komen draaien ergens na middernacht…

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

11 reacties op Kookweekend

  1. Willem zegt:

    Ik vind het tof dat ik ben gepromoveerd tot reddende engel en ik kijk uit naar zaterdagavond !

  2. Ruth zegt:

    Het was absoluut geweldig, alles was lekker en van een niveau om U tegen te zeggen. HOERA voor genetische belasting!

  3. gonda zegt:

    Vroeg of laat komt van zo’n kookevenement een film : weg met Babette, leve Janne en Sarah !!!!
    Het was weer memorabel ! Bedankt meisjes voor jullie kookkunst, inspiratie, volharding, geduld, aanwezigheid…..
    Kan er ingetekend worden voor de volgende kookmarathon?

  4. Pingback: Kookweekend – hapjes | Food first, then morals

  5. Pingback: Kookweekend – tussengerecht | Food first, then morals

  6. Pingback: Ananascurry met gamba’s en mosselen | Food first, then morals

  7. Pingback: Kookverhalen en knoflooktaart | Food first, then morals

  8. Pingback: Plenty – by Sarah at Kookverhalen

  9. Pingback: Kookverhalen » Archive » Wortelhummus en linzenmousse uit Vegalicious (Sarah)

  10. Pingback: Wortelhummus en linzenmousse (= broodbeleg pt.3) | Food first, then morals

  11. Pingback: Kookweekend IV | Food first, then morals

Geef een reactie

