Knoflookpaddenstoelen

Mensen zagen en klagen over het vochtige weer. De eeuwige optimist kan ook gewoon blij zijn dat de herfst niet droog is. Dat heeft namelijk als lekkere voordeel dat er massa’s paddenstoelen voorhanden zijn. Ooit leer ik er alles over zodat ik ze zelf kan gaan plukken, tot dat moment zoek ik mijn toevlucht in de winkel en beland ik (alle morals overboord) toch bij de champignons uit kwekerijen.

Al die morele beslommeringen zijn snel vergeten wanneer je deze knoflookpaddenstoelen proeft. Wij serveerden ze als hapje, maar ik fantaseer ze al gewoon in een torentje pasta wanneer het even snel en eenvoudig moet zijn.

Ingrediënten (als hapje voor 12) – Uit: 500 hapjes van Susannah Blake

  • 1,5 el olijfolie
  • 2 teentjes knoflook, uitgeperst
  • 250 g kleine champignons
  • 2 el witte wijn
  • 1 tl tomatenpuree
  • 1/2 tl tijmblaadjes, plus extra om te garneren (niet te vinden in de kast en dus gooide ik er basilicum op. Ook heerlijk!)
  • zout en vers gemalen zwarte peper

Bereiding

Giet de olijfolie in een koekenpan. Fruit de knoflook 1 minuut in de olie, voeg de paddenstoelen toe en schep ze goed door de olie.

Roer de wijn en de tomatenpuree door elkaar en giet dit over de paddenstoelen. Voeg de tijm en zout en peper naar smaak toe. Laat de paddenstoelen 15 minuutjes verder pruttelen. Van het moment dat het de paddenstoelen te heet wordt, beginnen ze vocht los te laten. Daardoor bakken ze niet aan. Mocht de tomatenpuree toch wat beginnen kleven voor dit gebeurt, dan gooi je nog een lepeltje water in de pan.

Schep de paddenstoelen af en toe om tot het meeste vocht is verdampt en de paddenstoelen glanzen en sappig maar niet nat zijn.

Schep de paddenstoelen in een schaal en serveer ze warm of lauw, bestrooid met tijm.
Geef je gasten een prikkertje voor deze glibberige lieverdjes.

Dit bericht werd geplaatst in Groente, Pasta, Veggie, Volk over de vloer. Bookmark de permalink .

3 reacties op Knoflookpaddenstoelen

  1. Annelies zegt:

    Mmm, dat ga ik eens proberen. Dat kan niet slecht zijn….

  2. Ine zegt:

    tijm en paddestoelen, dat kan niet stuk. Het maakt ook dat je niet of nauwelijks moet zouten! Heb de (wel zelfgevonden) hoorn des overvloeds ook gewoon met tijm, een sjalotje en een beetje room klaargemaakt, heel basic dus. Met heerlijke toastjes van Frans brood, hmmmm.
    Jouw recept met wijn en tomaat ziet er iets meer classy uit! Ik onthou het zekervoor een dag dat Lise er niet is, of als er ook genoeg ander lekkers op tafel komt.

  3. Pingback: Kookweekend – hapjes | Food first, then morals

Geef een reactie

