Broodbeleg

Er zijn van die dagen dat ik mij een godverdomse huisvrouw voel. Belachelijk vroeg opstaan om nog wat schoolwerk te doen, was draaien, was afdoen, ondanks het feit dat het stukken uit de grond vriest toch naar de Colruyt hossen (ne mens moet eten), was ophangen, nog een stukje weekendafwas doen en dan vloekend constateren dat er geen broodbeleg op het boodschappenbriefje stond.

Ik weet het, dit lot is tal van vrouwen en een handvol mannen beschoren. Gelukkig is er een trucje om het gevoel van ‘godverdomse huisvrouw’ om te toveren in dat van ‘divine housewife’. Iets goddelijks klaarmaken. En ik bedoel hier echt wel hemels.

Had je mij vorig jaar deze tijd verteld dat ik ooit nog dingen zou klaarmaken met tropische namen als tempeh en tofu, ik had je wellicht een meewarige blik geschonken. Maar de schellen zijn van mijn ogen gevallen. Ik omarm de alternatieven, vooral nu ik hun oneindige mogelijkheden leer kennen.

Het receptje voor dit broodbeleg werd me toegestopt door de vrouw waarvoor ze de overtreffende trap van divine nog moeten uitvinden en het werd deze middag voor het eerst uitgeprobeerd. En het is LEKKER. Het is het soort beleg waarvoor ik de mixer helemaal proper heb gelikt, de mogelijkheid een tongsplitsing op te lopen volledig negerend. Het is het soort beleg waarvoor je ineens voor jezelf in plaats van een broodmaaltijd een kleine receptie organiseert. Op die manier kan je namelijk je brood beleggen, maar hoef je het niet dicht te vouwen.

Hier komtie:

Neem een pot waarin je straks kan mixen en gooi daar volgende ingrediënten in:

  • 200 g tofu (die je eens flink hebt uitgeperst, gebruik je handen!)
  • 1 dl olie
  • 1 citroen (ik gebruikte een limoentje, ook mjam)
  • 1 tl mosterd
  • zout en peper
  • 1 teentje fijngesnipperde look
  • 20 g peterselie
  • 1/2 uitje (ik gebruikte een fijngesnipperde sjalot)
  • 1 kleine wortel, geraspt

Mixen en op smaak brengen.

Smakelijk!

Dit bericht werd geplaatst in Broodbeleg, Veggie. Bookmark de permalink .

7 reacties op Broodbeleg

  1. illebel zegt:

    Hoera! Bring on the veggiestuff!

  2. sis zegt:

    ideetje voor toastje op kerst menu??????

  3. katrien zegt:

    Net een recept uit een echt kookboek als ik het hier zo lees. Wel leuk eens iets anders
    te eten dan altijd kaas voor onze veggie eters.
    Ik heb in het weekend de wortelsoep uit je nieuw kookboek klaar gemaakt. Heel lekker en speciaal. Een aanrader voor het kerstmenu. Zeker proberen!

  4. Pingback: Broodbeleg pt.2 | Food first, then morals

  5. Pingback: Scampi’s met pikante kokossaus | Food first, then morals

  6. Pingback: Wortelhummus en linzenmousse (= broodbeleg pt.3) | Food first, then morals

Geef een reactie

