Kikkererwtencake

Het volgende scenario overkomt me nogal vaak. Er komt een vriend eten die ik al lang niet gezien heb. Ik ga op zoek naar een nieuw receptje om te maken omdat er toch enige geldingsdrang voelbaar is. Tevreden over het recept ploef ik het op het weekmenu. In dit geval: tempeh curry. Nog nooit van gehoord natuurlijk, maar op één van mijn favoriete blogs was de foto toch zo aanlokkelijk dat ik verkocht was.

De dag zelf ligt de tempeh in de koelkast. Ik vind hem er toch maar akelig uitzien. De rare worst, gemaakt van sojabonen, ligt wat lichtgeel te wezen. Ik besluit dat ik het risico niet kan lopen dat de boel tegenvalt en begin eraan te denken om toch iets anders klaar te maken. Ik bedenk dan dat ik ne schijterd ben en dat ik gewoon bij mijn eerste plan moet blijven, MAAR ik besluit het menu aan te vullen met een voorgerecht en een dessert en zo op zeker te spelen. Op algemene aanvraag komt er bosbessencrumble op tafel als dessert (foto’s onderaan enkel om jullie te laten lekkerbekken) en als voorgerecht blijf ik binnen de vegetarische experimenten en besluit een kikkererwtencake te maken. Die duikel ik op uit mijn favoriete aanwinst van mijn Schotlandreis deze zomer: ‘Economy Gastronomy’ van Allegra McEvedy en Paul Merrett.

Conclusie. Het voorgerecht was erg lekker, maar zou nóg lekkerder zijn met een zacht yoghurtsausje. Het hoofdgerecht is zeker voor herhaling vatbaar, al ziet de in schijfjes gesneden tempeh eruit als zwezerik. Het dessert was deze keer te zoet, maar ging toch lekker binnen. De sfeer was uitmuntend.

De ‘anytime spicy chickpea loaf’ wil ik jullie niet onthouden. Vooral omdat het een erg makkelijke cake is waarmee je eens kan uitpakken op een brunch of een picknick en waarvoor je bitter weinig ingrediënten nodig hebt.

Ingrediënten voor een kleine cake (voorgerecht 5 personen)

  • 250 g kikkererwten (niet gedroogd, neem uit blik of uit glas – gewicht = uitgelekt)
  • 2 teentjes knoflook, gesnipperd
  • 1 geroosterde  en ontvelde rode paprika (Ik ging voor de snelle optie: opgelegde geroosterde puntpaprika’s in glas die ik bij de Turk haal. Ik haalde er twee uit, maar spoelde ze wel even af, op die manier is het zurige erafgewassen)
  • 2 eieren
  • 1 rood pepertje, zaadjes eruit en fijn gesnipperd
  • 1/2 tl gemalen koriander
  • 1 rode ui, gesnipperd
  • peper en zout
  • eventueel een handvol verse koriander, maar bij dit weer heb ik dat weggelaten

Fruit de look in een beetje ui, gooi de kikkererwten en de paprika erbij en laat even doorwarmen. Haal van het vuur en zet de mixer erin. Roer de rest van de ingrediënten erdoor en giet in een ingevet bakvormpje. Ik koos voor een kleine tulband. Je weet wel: die oranje retro tulband, elke oma heeft die wel staan.

Bak in een voorverwarmde oven op 160°C voor 35-45 minuten. Je kan perfect testen of je cake al gaar is. Prik erin met een breinaald of een vork. Als daar geen deeg meer aanhangt, is je cake gaar.

Laat even rusten en snijd de cake dan in plakjes. Bak die plakjes in een gulle geut olie tot ze goudbruin kleuren. Serveer met een yoghurtsausje.

Smakelijk!

Oh ja, de beloofde foto’s van het dessert:

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Dit bericht werd geplaatst in Groente, Veggie en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op Kikkererwtencake

  1. Sven zegt:

    Ik ga zeker en vast de veggiecake maken. Tziet er complex uit en dat is altijd goed om wa vrienden te doen waawen. Heb je nog een lekker recept voor yoghurtsaus?😉

    Merci voor het diner!

  2. Pingback: Chili con seitan | Food first, then morals

Geef een reactie

