Chocolade

Ik hou van wijvendagen en laat het duidelijk zijn: ik ga daarvoor niet wachten op een dag waarop wij officieel in de kijker staan. Daarom houden we bij ons thuis sinds een paar jaar echte oestrogene get-togethers compleet met knutselmateriaal, liters koffie en uiteraard gebak. Het blijft een riskante bedoening, dat knutselen terwijl je gebak eet. Daarom krijgt iedereen een gepersonaliseerd vorkje om stukjes pannenkoek op te prikken zonder de handen vuil te hoeven maken. Jaja, wij vrouwen zijn best inventief.

Deze zondag besloot ik nog een extraatje te doen. Gezien ik niet knutsel (genetisch belaste linkerhanden en een absoluut minimum aan geduld) sta ik aan het fornuis. Ik blijf ver uit de buurt van kartelscharen, secondelijm en andere moordwapens. Ik bak pannenkoeken en deze keer ook chocoladekoekjes.

Er is (semi- en pseudo-)wetenschappelijke onenigheid over de link tussen de verslaving en het geslacht van de gemiddelde chocoladeverslaafde. Het cliché blijft gelden dat vrouwen gek zijn op chocolade en dat het iets hormonaals is. Dus besloot ik met de schamele 4 overgebleven koekjes (ze werden niet verslonden omdat we dan echt wel met overdosissen zouden te maken hebben gekregen) mijn eigen sociologisch onderzoekje te doen. Ik opende het doosje op het werk en werd belaagd door 2 mannen en 2 vrouwen. Het staat dus vanaf nu wetenschappelijk vast dat mannen even chocolade-afhankelijk zijn als vrouwen. Ik duld geen tegenspraak.

24 uur nadat ik de oven eindelijk uitzette, kan ik (als ik heel hard mijn best doe) de geur van deze verwennerij nog ontwaren. Ze waren een verre superlatief van lekker. Dit, dames en heren, is comfort food zoals je het nog niet vaak hebt meegemaakt. Dit zijn chocoladebommetjes.

Met dank aan het bakboek der bakboeken: The Hummingbird!

Ingrediënten voor ongeveer 30 koekjes

  • 50 g boter
  • 450 g pure chocolade, grof gehakt
  • 2 eieren
  • 170 g lichtbruine suiker of rietsuiker (ik gebruikte – gezien mijn geplunderde voorraadkast – 50% cassonade en 50 % kristalsuiker)
  • 1/4 tl vanille extract
  • 85 g bloem
  • 1/2 tl zout
  • 1/2 tl bakpoeder

Bekleed je bakplaten met bakpapier. Ik bakte ongeveer 4 platen met dit beslag.
Verwarm de oven op 170°C.

Doe de boter met de helft van de chocolade in een vuurvaste schaal en zet hem op een pan met zachtjes kokend water (zorg dat het water de bodem van de schaal niet raakt). Laat ze tot een zacht mengsel smelten.

Doe de eieren, suiker en vanille in de kom van een keukenmachine met het kunststof deegmes (of gebruik een elektrische handmixer) en klop tot alles goed vermengd is. Voeg het chocolademengsel toe en klop alles op de laagste stand door elkaar.

Zeef de bloem met zout en bakpoeder in de kom en voeg het mengsel in een paar keer aan het chocolademengsel toe (beetje bij beetje, traag maar gestaag). Schraap de nog niet opgenomen ingrediënten met een pannenlikker van de wand van de mengkom. Roer tot slot de achtergehouden chocolade door het beslag tot alles gelijkmatig is vermengd.

Maak kleine hoopjes op je bakpapier, leg ze voldoende ver uit elkaar zodat ze kunnen uitlopen.

En nu het belangrijkste:

Bak ze ongeveer 15 minuten in de warme over, maar controleer ze na 10 minuten. Ze zijn klaar wanneer ze glanzen en er in de bovenkant scheurtjes ontstaan. Let op: beter een beetje langer. Mijn eerste baksel was nog wat vloeibaar (maar al lekker!!!!). Laat ze even afkoelen op de bakplaat en leg ze daarna op een rooster om ze helemaal koud te laten worden. Ze zijn nog wat zacht als je ze uit de oven haalt, maar worden hard wanneer ze afkoelen.

Laat me weten wat je ervan vond!

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Dit bericht werd geplaatst in Dessert en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

5 reacties op Chocolade

  1. Ine zegt:

    Woensdag bakdag én er is veel chocolade in huis! Dat belooft voor morgen!

  2. Ine zegt:

    bovenkant zag er precies uit als op je foto, maar de onderkant was licht gestolde chocolademousse… toch bij plaat 1 die met teflonfolie en niet met bakpapier was bekleed…
    De volgende waren zowel onderaan als bovenaan krokant!
    Maar meer dan eentje krijg ik toch niet op! Het zijn inderdaad bommetjes!

  3. Isabel zegt:

    ojee….straks eet ik je foto nog op! LOVE The Hummingbird

  4. caro zegt:

    Net gemaakt en ze zijn bijna even lekker als toen!🙂

  5. Saved to favorites, zal deze zeker eens klaarmaken na m’n examens

Geef een reactie

