Morals first, then food

Ik weet dat mijn vijanden exponentieel toenemen wanneer ik naar een weide vol dartele lammetjes kijk en enkel boutjes zie. Ik besef dat ik geen vrienden maak wanneer ik even foert zeg tegen mijn voetafdruk en tóch een ongeziene hoeveelheid ribbetjes naar binnen werk. Het gebeurt vaak genoeg dat ik mijn morals even opzij zet en een slap excuus verzin om toch maar dat krokante zwezerikje te kunnen verorberen.

Ik mag dan soms een beul met een botte bijl lijken, diep vanbinnen zit een peperkoeken hart. Het wordt hoogtijd dat ik die morals eens op de eerste plaats zet en dat ga ik niet langer uitstellen. Het fijne is dat ik daarvoor het eten niet op de tweede plaats moet laten komen. Praat ik in raadsels? Ik leg het even uit.

Music for life organiseert zoals elk jaar een Glazen Huis, dit jaar ten voordele van aidswezen. Omdat ze hun tenten dit jaar niet opzetten in Gent, maar in Antwerpen, besloten de jongerenzender Urgent.fm en Buurtwerk Gentbrugge de handen in elkaar te slaan om samen iets gelijkaardigs te doen. Van 17 op 18 december zenden zij samen 24 uur uit voor het goeie doel. Daar hangen natuurlijk ook een groot aantal acties aan vast. U hoort mij al van mijlenver aankomen…

Actieve buurbewoner Tijs Vastesaeger (in zijn kringen bekend als gepassioneerd foodie) kwam met het idee om zich samen met mij te laten veilen. Uiteraard zijn wij niet te veil, maar onze kookkunsten. We koken een heel diner voor acht personen. Wij koken, wij dekken uw tafel, wij wassen af. U hoeft enkel maar te genieten van het eten, de aangepaste wijnen, uw vrienden en de roes die goeddoen u bezorgt. Wat u biedt, gaat namelijk rechtstreeks naar het goeie doel.

Wat moet u doen om dit diner te winnen?

Verzamel 8 vrienden die graag culinair verwend worden. Surf naar www.glazenhuisgentbrugge.be, daar vind je meer informatie. Bieden kan je hier. De hoogste bieder wint! Met de winnaar en zijn vrienden, zoeken we dan naar een datum en dan kan de pret beginnen!

Het menu is af, er kan uiteraard gepraat worden over vegetarische alternatieven.

Hapjes:

  • Spruitjes op een prikker
  • Courgetterolletjes
  • Witloofbootjes met grijze garnalen
  • Bisque
  • St Jacobsvruchten op een zelfgemaakte chip met erwtenpuree

Soep

  • Complexe pompoensoep vergezeld van pittige kreeft

Voorgerecht

  • Vaste witte vis op het vel gebakken met zalf van pastinaak en zoete aardappel  + knapperige smaaksensatie

Hoofdgerecht

  • Ossobucco met risotto

Dessert

  • Moelleux au chocolat met zelfgemaakt vanilleroomijs in het gezelschap van een timbaaltje van vers fruit en coulis van frambozen

Komt daar nog bij dat we werden gesponsord.  Niet alleen staat www.authentictaste.be garant voor de wijnen en de champagne, we worden ook gesteund door de heilige drievuldigheid der Gentse topleveranciers. Een impressie in enthousiaste quotes:

Slagerij Aula uit de Volderstraat neemt het vlees voor zijn rekening

“Die spruitjes, is dat de bedoeling dat wij die op prikkertjes steken? En we maken ook zelf roomijs, dat kunnen we ook leveren.” “Eum, neen meneer, koken gaan we echt wel zelf doen, maar toch bedankt.”

Meersschaut was razend enthousiast en sponsert de vis.

“Of ik wil meedoen? ’t Zal wel zijn dat ik meedoe!”

Van Landschoot (Bij Sint-Jacobs) doneert alle groenten en gaf me zonet al 7 doosjes frambozen mee met de wijze woorden.

“Ah, ge zijt met de fiets? Dan zal dat al coulis zijn tegen dat ge thuis zijt.”

Met zo’n back-up aan enthousiastelingen, kan dit etentje haast niet stuk gaan. We beginnen alvast te oefenen…

Dit bericht werd geplaatst in Volk over de vloer. Bookmark de permalink .

10 reacties op Morals first, then food

  1. Pingback: Tweets that mention Morals first, then food | Food first, then morals -- Topsy.com

  2. caro zegt:

    zalig! Ik bied alleszins al mee!

  3. Johan Vercammen zegt:

    Hallo Sarah,

    Ik bied zeker. Moet nog overleggen met de “Gang”.
    Groetjes.
    PP

  4. Katleen zegt:

    Hé Sarah,
    Zo ferm zeg! Als ik vrij ben op de datum van het etentje wil ik nog wel komen opdienen en een “afwaske plasseren”. Interesse?

  5. Ondertussen is het hoofdgerecht veranderd: het wordt een ontbeende lamsschouder die we zelf vullen en oprollen. En nog wat details. Zondag is het van dattum!

  6. Pingback: Het goeie doel | Food first, then morals

  7. Pingback: Kookverhalen en knoflooktaart | Food first, then morals

  8. Pingback: Plenty – by Sarah at Kookverhalen

  9. Pingback: En de laatste eindejaarsvraagjes aan… | Cuberdon & Macaron

Geef een reactie

