Broodbeleg pt.2

Ik hou van brood. Het verse soort, niet het brood dat gesneden is door de bakker en op dag drie is getransformeerd naar stukjes karton met een rubberen randje. Daarom bak ik mijn brood zelf. Dat zou ik nog liefst met de hand doen, maar dan heb ik echt wel meer uren in een dag nodig én een deftige oven. Daarom word ik een handje geholpen door mijn broodbakmachine.

En zelfs met dat lekkere brood in huis, heb ik toch nog de neiging om ook ’s middags wat pasta met een lekker sausje te koken. Dat komt omdat ik nog een probleem heb: lekker broodbeleg. Ik kan het stevig op mijn heupen krijgen van potten mayonaise met hier en daar een brokje hesp of potten mayonaise met stukjes kip van drie weken geleden en een lepel currypoeder of (ter afwisseling) potten mayonaise met brokjes visafval (beter gekend als surimisalade).

Mijn Vlaamse slager om de hoek is (in tegenstelling tot mijn Turkse slager) niet befaamd om zijn lappen biefstuk en lamskoteletjes, maar wel om zijn huisbereide charcuterie. Ik ben hem daar dankbaar voor, want uit ecologische en economische overwegingen neem ik nog elke dag mijn boterhammetjes mee in de rode brooddoos die al sinds de lagere school dienst doet. De legendarische rode brooddoos had vroeger een elastiek om ze dicht te houden in mijn boekentas, een groene elastiek met rode dinosaurussen erop. Die is ergens tijdens mijn schoolcarrière gesneuveld, vermoedelijk tijdens een intense hormonale vlaag van puberteit. We dwalen af…

Zelfs bij mijn geliefde slager vind ik niet altijd mijn gading en sinds ik het broodbeleg met tofu heb ontdekt, heb ik altijd standaard een brok tofu in de koelkast liggen. Ik kreeg de tip van een bevriende vegetariër om dat broodbeleg ook eens te proberen met paprika. Nu wil het toeval dat ik in de koelkast nog een pot geroosterde puntpaprika’s (acht paprika’s voor 2,10 euro bij de Turk in de straat!) had staan. Dus dit werd het broodbeleg voor de komende dagen. Het doet trouwens evenzeer dienst als spread voor op een toastje met de feesten!

Update (2 februari, 2011): Net ontdekt dat deze ook perfect over een restje spaghettislingers kan gegooid worden. Even opwarmen en klaar!

Update (19 november, 2011): Ik gooide er vandaag nog wat olijven bij én een mespunt gerookte paprikapoeder. Vingers en duimen en aflikken enal.

Ingrediënten

  • 1 brok tofu uit het koelvak (ong 200g)
  • 2 geroosterde puntpaprika’s (je kan natuurlijk ook zelf je paprika’s roosteren)
  • 1 teentje look
  • een dikke koffielepel oregano (wat minder als je verse staan hebt – aanrader!)
  • peper en zout
  • flink wat cayennepeper
  • een geut olie
  • paprikapoeder

Je gooit de ingrediënten in een kom, zet de mixer erin en klaar!
Proef wel even of het pittig genoeg is voor jou. Kruid bij indien nodig.

Zelf je paprika’s roosteren, doe je zo:

  1. Snijd je paprika’s in vier en ontdoe ze van de zaadjes.
  2. Bekleed een rooster  met aluminiumfolie en duw de paprika’s daarop zodat ze een beetje breken. Op die manier staan ze niet meer bol, maar liggen ze plat op hun buik. Het vel ligt naar boven.
  3. Stop de paprika’s onder de grill tot ze helemaal zwart zijn geblakerd. Laat ze even afkoelen.

Nadien is het peanuts om het vel eraf te halen zonder enige moeite te doen en de smaak is fantastisch.

Dit bericht werd geplaatst in Broodbeleg, Pasta, Veggie. Bookmark de permalink .

2 reacties op Broodbeleg pt.2

  1. Pingback: Tweets that mention Broodbeleg pt.2 | Food first, then morals -- Topsy.com

  2. Pingback: Chili con seitan | Food first, then morals

Geef een reactie

