De Branderij

Mijn hoofd zit barstensvol. Het is nooit stil in mijn hoofd. Toeters, bellen, gekronkel, het aflopen van lijstjes, het plannen van routes, het timen van bereidingen, het overlopen van lessen, … Toen ik op de fiets in Zweden rondreed was dat lawaai in mijn hoofd een pluspunt omdat de omgeving zo ongelooflijk stil was. Zo was er opnieuw balans. Maar meestal is de omgeving minstens even luid als het aantal decibels in mijn hoofd en da’s minder fijn.

De balans weer in orde brengen lukt meestal wanneer ik eet. Dan vervaagt de rest. Dat was vooral vanavond het geval, toen ik in uiterst aangenaam gezelschap de benen onder tafel schoof bij De Branderij in Melle. Zelden is de prijs/kwaliteitsverhouding zo correct als bij het echtpaar Van Hoeke – Van Assche. Hij tovert in de keuken en zij zweeft uiterst elegant door de zaal.

We gingen voor het marktmenu aan 35 euro en namen er de gepaste wijnen bij. Het inventieve aan de wijnkeuze bij De Branderij is dat ze een ‘promilleformule’ aanbieden. Je krijgt de aangepaste wijnen, maar er wordt niet bijgeschonken. Op die manier kan je toch nog veilig met de wagen naar huis. Prima geregeld, vind ik dat!

Bij het huisaperitief, een cava, kregen we een wachtbordje. Daarop lag aan de rechterkant een stukje kweepeergelei met daarop schuim van kweepeer en sorbet van kweepeer met een klein vleeskroketje en gevogelterilette. Wat een finesse. Aan de linkerkant een kroepoek met broccoli in twee structuren.

Het voorgerecht was voor mij de absolute topper. Bij een plakje uitstekende visterrine (dat moet ik absoluut zelf eens maken!) kwamen drie purees: auberginepuree, puree van koolrabi en puree van rucola en walnoten. Aan de rand vonden we crumble van wasabi dat samen met een fris schuimpje zorgde voor een ideale sensatie. De Spaanse wijn (vergeef me, ik vergat de naam) paste uitstekend.

Nog volledig in extase van het voorgerecht, kwam de Portugese wijn uit de streek van de Dao en konden we beginnen uitkijken naar het hoofdgerecht. Dat was een genereus en uitstekend gebakken stuk pladijs met fijne stukjes paddenstoel en prei en een sausje. Maar goeie God, dat sausje! Ik lust geen sherry, maar van dit sherrysausje hadden ze me een glas mogen geven.

Voor het dessert konden we kiezen tussen een zoet dessert of een bordje kaas. Hier ging ik de mist in. Verblind door de aankondiging van sharonfruit (ik was vergeten dat dat eigenlijk vrij smaakloos is) ging ik overstag. Ik kreeg dus een bordje met een schep chocolademousse en twee toefjes hazelnotenschuim op een stuk sharonfruit en een bolletje sharonijs met vermicelli van witte chocolade. Wat had ik daar spijt van! Niet dat het het niet lekker was, het alternatieve kaasbordje van mijn tafelgenoten was uitmuntend. Ik beschrijf waar ik naast greep; naast een stukje kaas van het Hinkelspel en een paar blaadjes veldsla met balsamicostroop, lag er in het midden heerlijke pecorino en rechts een donkerbruin broodje met munsterkaas op een gedroogd tomaatje. Ik kan u verzekeren: dit was het einde.

Na een heerlijke koffie met een heel assortiment zelfgebakken koekjes en een lieve zwaai van de gastvrouw, keerden we terug naar huis. Gelukkig lag het besneeuwde Melle er geruisloos stil bij, want in mijn hoofd werd het alweer luid. Ik moest toch kunnen navertellen wat ik allemaal had gegeten?

Noot april 2012: Wegens het overlijden van kok Frank Van Hoecke is het restaurant gesloten.

Dit bericht werd geplaatst in Uit eten. Bookmark de permalink .

Een reactie op De Branderij

  1. Sofie zegt:

    ik kwam er niet zo vaak, maar dit was ongetwijfeld een culinair pareltje en na elk bezoek nam ik het voornemen vaker terug te keren. Vanavond dacht ik, het is alweer veel te lang geleden… Dankjewel Frank voor elke culinaire verwennerij die we bij jou gekregen hebben!

Geef een reactie

