Kerstcadeau

Toen ik zes was, speelde ik op het kerstfeest met veel bravoure Kerstman in een écht kerstmannenpak. Ik was het eerste kleinkind en alle aandacht ging naar mij. Fototoestellen (met rolletjes!) flitsten wild en er werd gekird van plezier. Ik vond het heerlijk. Nu alle kleinkinderen uit het pak zijn gegroeid en er uitgekeken wordt naar het eerste schattige achterkleinkind dat maar niet komt, vulde ik eergisteren nog even de Kerstmanleegte op.

Nadat ik vrijwel alle pakjes bij de nieuwe eigenaar had bezorgd en de vloer vol inpakpapier lag (één van de treurigste beelden van het kerstfeest, vind ik) stond er nog een hele stapel cadeautjes te wachten op uitgepakt te worden. Een snelle hersenkronkel later, besefte ik dat die alleen maar voor mij bedoeld konden zijn! Meteen viel ik uit mijn Kerstmannenrol en was ik weer de zesjarige van toen. Uit de pakjes toverde ik de ene bakvorm na de andere! Dat de supergrote muffinvorm niet in mijn huidige oven past, is bijzaak! Die komt later als ik groot ben in mijn Aga…

De feestdagen zorgen er altijd voor dat ik het noorden kwijtraak en niet meer weet welke dag het precies is. De geur van appelcake die het huis vult, vertelt me dat het zondag is.

Om mijn springvorm in te wijden, maakte ik papa’s appeltaart. Eigenlijk is het een recept dat keihard uit Ons Kookboek van de KVLV komt, maar papa maakt het af met een gelei van appelsap. Het recept vind je op p 697 van Ons Kookboek bij ‘Fijne appelkoek’. Daar werken ze de taart af met abrikozenconfituur, maar ik gebruik papa’s manier. Ik dik 200 ml appelsap in met een zakje Taartina van Dr. Oetker. Met die gelei over de taart kan het niet meer stuk. Hmm, even kijken of ik nog slagroom staan heb voor erbij…

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Dit bericht werd geplaatst in Dessert en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

