Homemade junkfood: kerstpizza!

Al twee weken lang zit er kalkoen in mijn hoofd. Na een erg geslaagd eerste kerstfeest met vrienden (nog een flink eind vóór Kerst) en veeeeel te veel kalkoen, ging iedereen naar huis met een doggy bag. Omdat ik zoals zo vaak te weinig dagen in een week heb om alles klaar te maken, belandde die in het vriesvak. Ik loop al dagen te overwegen wat ik ermee zou aanvangen. Een klassieke Britse turkey pot pie misschien?

Het is anders uitgedraaid. Gekidnapt door twee geweldige vriendinnen tot het sluitingsuur van de winkels en een zware avond in het verschiet moest het snel gaan en er moest een stevige maaltijd op tafel komen. “Ni te speciaal é Sarah en we helpen wel koken, zenne.” Ik had op één van mijn favoriete blogs een pizza met restjes kalkoen gespot en besloot me daarop te baseren, tot groot jolijt van de tafelgenoten.

En man, man, man, wat was dat een schot in de roos! Geen Italiaanse pizza, maar een echte Amerikaanse. Het water komt me weer in de mond.

Eerste opdracht: deeg maken en uitrollen!

Dit bleek een uiterst smakelijk recept voor deeg voor 2 grote pizza’s:

  • 250ml warm water
  • 2 el olijfolie
  • 1 el suiker
  • 1 kl zout
  • 2 kl droge gist
  • 350 g bloem

Ook al wilde Lies graag pizza’s maken als een echte Italiaan…

… we hebben toch maar gewoon een fles wijn genomen en het deeg op tafel uitgerold.

Basissaus = barbecuesaus

In het recept dat ik gebruikte, kwam de barbecuesaus uit een flesje. Ik ben er van overtuigd dat dat hier ook wel verkrijgbaar is, maar dat is het soort saus dat ik niet in huis heb. En nu ik hét recept heb gevonden om het zelf te maken, ga ik die aankoop zelfs niet overwegen. Deze saus moet ook heerlijk zijn om ribbetjes mee te marineren en moet vanaf nu verplicht op elke barbecue aanwezig zijn. Of het nu gaat om een winterbbq is of eentje in de zomer.

Gooi de volgende ingrediënten in een pannetje en laat even pruttelen:

  • 125 g curryketchup
  • 30 g water
  • 30 g azijn
  • 30 g bruine suiker
  • 3 el olijfolie
  • 2 el paprikapoeder
  • 1 tl cayennepeper
  • 1 teentje geperste look

Ik kan je verzekeren dat iedereen op zoek ging naar het stukje pizza met de meeste saus erop!

Verplicht beleg: gekarameliseerde uien

Snijd drie rode uitjes in fijne ringetjes en bak ze in een flinke geut olijfolie. Wanneer ze glazig worden, giet je er een flinke geut balsamico bij met wat peper en zout. Laat de uien dan op een laag vuur verder bakken tot ze gekarameliseerd zijn. Je moet wel af en toe even roeren. Mmmmmmmmmmmmmmm.

Samengooien!

Je hebt nu de absolute verplichte ingrediënten voor je pizza. Vanaf nu mag je een beetje freestylen. De perfect uitgerolde pizzadeeg (dat hoeft niet rond, dat mag lekker artisanaal!) kwam op een rooster met bakpapier en dan konden we beginnen stapelen.

Eerst komt de bbqsaus.

Op de saus komen de heerlijke uien. Daarop legden wij nog wat sneetjes mozzarella, hopen kalkoen (Bedankt, Nele!), champignons en bakken kaas: emmentaler én parmezaan.

Maar je kan er natuurlijk ook andere kerstrestjes op verwerken! Deze ongelooflijke toren eten ging 25 minuutjes de oven in op 200 graden en dat zag er zo uit:

Twee torenhoge kerstpizza’s en drie personen, dat vergde een extra inspanning. Gelukkig sprong zieke zus bij door een spie te eten en kwam er nóg een fijne vriendin langs. Dus dat eindigde dan zo:

Dit bericht werd geplaatst in Groente, Pizza. Bookmark de permalink .

3 reacties op Homemade junkfood: kerstpizza!

  1. Tante Ka zegt:

    Hmm… speciaal… wat is dat rood op de bodem?… beetje spicy hé moeder… eigenlijk wel écht lekker!… Dezen moogt ge nog maken zenne!!
    Geslaagd met andere woorden.
    En denk dat ik de bbq saus ga finetunen ( is dit goed geschreven? kan het zeggen maar niet schrijven precies, enfin…) Ga de saus beginnen met eerst zeer fijn gehakte uien en een teentje look (uit de hakmolen) aan te stoven. Denk dat dit de echte bbq saus nóg meer zal benaderen…. hmmm…

  2. Pingback: Kerstpizza (pt.2) | Food first, then morals

Geef een reactie

