Makkelijke vis met Aziatische toets

Als je houdt van eten, je ligt te mmmmmmmmmmmmmm-en bij elke hap die je neemt én je schrijft aldoor over eten, dan zit je algauw met een stigma dat je niet meer kwijtraakt.

Toen we afgelopen weekend met een zootje ongeregeld op weekend vertrokken naar een hutje in de Ardeense bossen,  in de koffer de flessen rinkelden en er serieus gevloekt werd toen bleek dat er geen dafalgans mee waren, werd er bijgevolg van mij verwacht dat ik op zaterdag een lichtverteerbare maaltijd op tafel zou toveren. Eender in welke staat ik me op dat middaguur zou bevinden. Het klinkt allemaal erg rock-‘n-roll, maar uiteindelijk bleven bacchanalen uit en ging ik zaterdag aan de slag met een simpel recept dat met oudejaar het hoofdgerecht was. Ik houd van de frisse toets van de gember, van het snedige van de sesam en vooral van de enorme eenvoud van dit gerecht. ’t Komt ergens uit een kooktijdschrift, maar vraag me nu  niet hetwelke. Auteursrechten, falderaldera…

Ingrediënten voor 4 personen

  • 4 zeebaarsfilets (of andere witte vis – Ik gebruikte pangasius.)
  • 3 stengels witte selder – julienne
  • 1 groene paprika – in reepjes
  • 150 g shitake (of gewone champignons op een doordeweekse dag) – in plakjes
  • 2 cm gember – julienne
  • 2 teentjes look – gesnipperd
  • 350 g rijst
  • 1 el sesamolie (Ik gebruik graag geroosterde sesamolie, dat geeft nog net dat extraatje.)
  • 2 el arachideolie (of gewone olijfolie, ’t is om te wokken)
  • 2 el chinese rijstwijn of droge sherry (Dit laat ik eruit omdat ik het niet in huis heb, geen probleem, ’t is nog altijd lekker!)
  • 3 el sojasaus

Voorbereiding

  • Snijd de paprika in plakjes, de selder julienne en de champignon in plakjes.
  • Verwarm de oven voor op 180 graden.
  • Schil het stukje gember en snijd ook dit julienne. Kook het kort (1 minuutje), giet af en zet de gekookte lucifertjes opzij.
  • Kook de rijst.
  • Maak een paar inkepingen in de vis.
  • Neem een geoliede ovenschaal, leg de vis erin en overgiet met de marinade (sherry, sesamolie en sojasaus). Ik strooi er ook altijd nog wat zout en peper over. Dek de vis af met aluminiumfolie en zet 8à10 minuten in de oven. (Ik had op weekend niet de gewenste accommodatie en dus heb ik de vis gewoon in een gesloten pan klaargemaakt in flink wat boter. Werkt ook.)
  • Dan wok je de groenten. In de arachide- of andere olie wok je achtereenvolgens de look, gekookte gember, paprika, selder en champignons. Wanneer ze kort en hevig gebakken zijn en een beetje zacht, haal je ze van het vuur.
  • Om te dresseren zoals het hoort leg je eerst een bergje rijst, daarop de groenten en bovenop het stukje vis. Besprenkel nu met de marinade en eventueel met nog wat sesamzaadjes als je die in de kast staan hebt.
Dit bericht werd geplaatst in Groente, Vis. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

