Meerlagige pompoensoep

Op dit eigenste moment heb ik ongelooflijk veel zin in de pompoensoep die vorig weekend op tafel kwam. Ken je dat moment: je heb zin om nog iets te eten in de zetel, maar je weet niet goed of je moet gaan voor zoet of voor hartig? Als je nog een restje van deze pompoensoep staan hebt, hoef je niet te kiezen! Het hartige van de curry met het zoete van de pompoen en daartussen nog dat vleugje kokosmelk dat geen van beiden is… ’t Is een ongelooflijke aanrader.

Het recept komt uit het kookboek dat de Australische variant is van Ons Kookboek van den boerinnenbond. De uitgave is alleen pakken hipper en een stuk lijviger. Het is ‘The Cook’s Compagnion – The complete book of ingredients and recipes for the Australian kitchen’ geschreven door Stephanie Alexander, sinds kort een beetje een nieuwe godin voor mij.

De soep kreeg de titel ‘Allan and Michele’s asian-inspired pumpkin soup’ en dit heb je ervoor nodig:

  • 2 el olie
  • 2 el groene thai curry (je kan variëren met andere kleuren en soorten, maar deze werkte wonderbaarlijk goed)
  • 1 ui
  • 1 stengel witte selder
  • 1 tomaat in stukjes
  • 1 kg pompoen
  • zout
  • 1 l kippenbouillon
  • 400 ml kokosmelk
  • peper
  • koriander – fijngehakt om te garneren

Je maakt soep op de klassieke wijze, alleen begin je nu met olie waarin je de currypasta even laat bakken tot zijn geuren vrijkomen. Daarna voeg je de groenten toe en je laat ze even stoven voor je er de bouillon bijgiet. Wanneer alles zacht is gekookt, zet je de mixer erin. Net voor je serveert roer je de kokosmelk erdoor, je laat nog even doorwarmen en je kan serveren. Maak het bord mooi en nóg lekkerder met wat verse koriander.

Dit bericht werd geplaatst in Groente, Soep, Veggie en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op Meerlagige pompoensoep

  1. Ine zegt:

    lijkt fantastisch op mijn pompoensoep met byriani paste. Tomaat doe ik er niet in, maar look wel. Ipv witte selder gebruik ik meestal een stuk knolselder én ik doe er ook look bij… zelfsnogal veel. Het is één van mijn successoepen, behalve bij mijn eigen vlees en bloed… Jammer. Daar krijg ik pompoen onder geen enkele vorm verkocht…

  2. Pingback: Het goeie doel | Food first, then morals

  3. Pingback: Witlooftaart | Food first, then morals

Geef een reactie

