Scampi’s met pikante kokossaus

Wat ben ik blij dat ik enkel over eten blog. Als dat niet zo was geweest, moest ik nu aan het relaas van een iets te gekke week beginnen. Niet dus. Oef.

Ik belicht enkele culinaire momenten uit de week:

  1. Vorig weekend kookte ik voor twee bevriende koppels. Het leek wel een promodag voor de blog, want de gasten kregen toastjes met mijn twee soorten broodbeleg. Da’s lekker makkelijk én lekker. Ook met het hoofdgerecht speelde ik op veilig en ook bij het dessert scoorde ik makkelijk punten met de foolproof sticky toffee pudding. Enkel voor het ietwat groot uitgevallen hapje ging ik voor iets nieuws. In de Knack stonden mooie krabsouffleetjes met curry. Bij ons zeggen ze: ‘Als ze ’t in hare kop heeft, heeft ze ’t niet in haar gat.’ Ik moest en zou die souffleetjes maken, ook al had ik geen muffinvormpjes. Een uur voor de gasten zouden arriveren sprong ik dus nog op de fiets. De helletocht die toen volgde, zal ik u besparen. ’t Gaat hier tenslotte alleen over eten. Ze waren lekker, de souffleetjes.
  2. Dinsdag kon ik heerlijk uitblazen en werk verrichten voor school want ’s avonds kon ik elders de voeten onder tafel schuiven. Hoe fantastisch vind ik het om geuren uit een vreemde keuken te ontwaren en te raden wat er op het vuur staat. Hoe zalig om een keukenwekkertje te horen en zelf niet te moeten spurten. Hoe gezellig om samen het dessert in elkaar te staan flansen op goed geluk en dan ook samen de brokstukken opeten en het oprecht lekker vinden.
  3. De dag nadien volgde nog meer zoetigheid, en dus was geen enkel plekje aan tafel onbenut. Maria Lichtmis vereist het bakken van honderden pannenkoeken. Dus werd er een extra pannetje aangeschaft, werd het recept vermenigvuldigd en daagden er een tiental vrienden op om de stapel te verwerken. Ik houd van het vrolijke getater en de gevolgen van veel te veel zoet aan een grote tafel. Ik ben het melige type.
  4. Ik neem een grote sprong over mijn vegetarische donderdag die transformeerde naar ‘witte kool met ribbekes’. Schaamrood.
  5. Lekker eten en mensen helpen, het is het concept van het gemiddelde eetfestijn. Vrijdag werd ik verwacht op een lasagnefeest alwaar ik haast vergiftigd raakte met een vreselijk aperitief met fruitsap en amaretto (wie o wie bedenkt dat toch!), maar waar die miskleun ruimschoots werd goedgemaakt met een heerlijk stuk lasagne en huisgemaakte pesto.
  6. Gisteren was ons gezin nog eens compleet in ons ouderlijke huis. Moederkloek was uiteraard in haar nopjes en had dat vertaald in een heerlijke ‘creatie’. Het werd een wokgerecht met sluimerwten, wijngaardslakken, shitakes en nog meer lekkers. Om bij te babbelen hadden we het net iets te druk met eten…

Dat brengt ons bij vandaag. Met bakken schoolwerk te verwerken, wilde ik eenvoudige comfortfood met ingrediënten uit de voorraadkast en de diepvriezer. De keuze was snel gemaakt. Uit het boek ‘Hot & Spicy’ van Rudy Le Bois haalde ik ‘Gamba’s in pikante kokossaus’ en ik foefelde wat met de verhoudingen. Voor dit goed gevoel in een pannetje voor vier personen heb je het volgende nodig:

  • 32 scampi’s – liefst ongepeld, dan kan je de pantsertjes nog gebruiken!
  • scampikruiden (Ik koop die op de Zuidmarkt in Brussel, maar een mengeling van paprika en cayennepeper doen hier ook wel dienst.)
  • sap van 1 citroen
  • 2 el boter
  • 1 ajuin – gesnipperd
  • 2 teentjes look – gesnipperd
  • 2 el tomatenpuree (ik gebruik een klein potje)
  • 1 tl gedroogde tijm
  • 1/2 tl kaneel
  • 1 el verse koriander (niet voorhanden, ontbrak bij mij)
  • een flinke snuif zout
  • 1 scherpe chilipeper – fijngesneden
  • 175 g maïskorrels uit blik – Ik gebruikte wat meer, tja, ik had een groter blik…
  • 300 ml kokosmelk – Mijn blik was 400 ml, tant pis.
  • Serveer met rijst

Bereiding

  1. Pel de scampi’s en houd de pantsertjes apart.
  2. Doe de gepelde scampi’s in een potje, bestrooi met de scampikruiden, overgiet met wat citroensap, meng en zet in de koelkast tot je ze nodig hebt.
  3. Overgiet de pantsertjes met kokend water, zeef de pantsers uit de bouillon en zet de bouillon apart.
  4. Snipper de ui, snijd de look en de chilipeper.
  5. Zet een pot water op voor de rijst straks.
  6. Smelt de boter in een pan en bak de ui en de knoflook glazig. Voeg de scampi’s toe en bak ze mee tot ze roos zijn. Af en toe roeren!
  7. Doe de scampi’s, ui en knoflook in een pot apart en zet opzij.
  8. Lek de maïs uit en mix hem samen met de kokosmelk. Houd wel nog een schepje maïs ongepureerd om te garneren. Zet opzij.
  9. Blus pan met een eetlepel of vier bouillon (die je opzij hebt gezet daarnet), voeg de tomatenpuree toe en verwarm terwijl je blijft roeren. Voeg de tijm, kaneel, koriander, een flinke snuif zout en chilipeper toe en roer goed.
  10. Je water kookt, ploef die rijst er maar in!
  11. Doe de maïspuree bij de tomatenpuree en laat zachtjes inkoken.
  12. Voeg de gamba’s en de maïskorrels bij de saus en laat het geheel nog vijf minuutjes pruttelen. Niet langer, anders heb je kartonnen beestjes!

Kruid bij met peper en zout, garneer met wat koriander en serveer met rijst!

Dit bericht werd geplaatst in Groente, Saus, Schaaldieren, Stoofpot, Vis en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Scampi’s met pikante kokossaus

  1. Dag Sarah, ik heb vandaag je pikante scampi gemaakt en het was heel erg lekker. Mijn mee-eter vond het ook heel erg lekker. Bij deze dus hartelijken dank! Ik geef haar ook meteen uw blog door en dan heb je weer een fan bij, yessss!

Geef een reactie

