Kookverhalen en knoflooktaart

Voor de goeie gang van zaken moet ik hier eerst een praktische mededeling inlassen. Ik ga het heel eventjes niet over koken hebben. Mag ik er even aan herinneren dat ik genetisch belast ben? Dat ik dus met tientallen projectjes tegelijk bezig ben en daar eigenlijk zelf niet veel aan kan doen? Dat de oorzaak mijn DNA is? Ik mag? Oef.

De genetische afwijking die me dwingt om constant plannetjes te maken, lijstjes aan te leggen en projectjes te bedenken, heeft een soort van aanzuigeffect. Het brengt me in contact met mensen met dezelfde afwijking. We lijken wel een geurspoor te verspreiden. Wanneer mensen met onze eigenschap elkaar vinden, is dat olie op het vuur. Kleine ideeën vallen niet in een diepe put, maar in een rijke voedingsbodem. Toen ik Tijs Vastesaeger ontmoette en hij een duivel-doet-al met een passie voor eten bleek, resulteerde dat meteen in een project voor het goede doel. Wat later vertelde ik over een fijne blog die ik had ontdekt en waarvan ik graag de Vlaamse versie wilde starten. En ja hoor: olie op het vuur. Tijs was zijn enthousiaste zelve en een week later werd onze online kookclub www.kookverhalen.be geboren. Die telt nu al aardig wat leden en wat u hier leest is mijn eerste bijdrage.

Het eerste kookboek dat door onze handen ging, is Plenty van Yotam Ottolenghi. Wat een heugelijke dag, toen de postbode mij uit bed belde en mij met een ‘Goedemorgen, Sarah!’ plechtig een groot kartonnen pak overhandigde. Bookdelivery = kerstcadeautjesgevoel. I like! Gehuld in mijn kamerjas en met een kop koffie in de handen om wat leven in mijn slapend lijf te krijgen, ontdeed ik het boek van zijn kartonnen jas. Daar was Yotam’s tweede boreling. Ik kan mijn enthousiasme niet onder stoelen of banken stoppen: zelfs de uitgave is om op te eten. En dan heb ik het alleen nog maar over de omslag van het boek. Toen ik het opensloeg, was het hek helemaal van de dam. Plenty is een vegetarisch kookboek en wie zich dan meteen een boek voorstelt waar op elke pagina een variant staat van de salade op de vorige pagina, mag snel iets anders denken. De waaier aan producten en bereidingen lijkt eindeloos, al is er spijtig genoeg wel degelijk een laatste pagina.

Bij mij staat pagina 38 in het geheugen gegrift. Het betreft hier de ‘Caramelized garlic tart’. Het is misschien wat overdreven om te zeggen dat knoflook mijn jeugd getekend heeft, maar het scheelt toch niet veel. Papa smeet vroeger overal look in en dan gebeurde het wel eens dat ik op de chiro in’t leidingskot kwam en dat de fijnste neusjes achteruit deinsden. Mij maakte dat niet uit, dan had ik meer ruimte. Het was vooral ‘their loss’, want wat wij thuis voorgeschoteld kregen/krijgen was/is niet te versmaden. En face it: look maakt alles gewoon lekkerder. Als je in de zomer bij de geraspte worteltjes of de sla niet alleen mayonaise, maar ook een teentje look doet, dan zijn ze nog zo lekker. Gebakken champignons? Extra lekker met wat gestoofde look. Gebakken spinazie? Probeer eens met wat look!

En daarom ga ik u gewoon met aandrang vragen om alstublieft deze looktaart te maken. Geloof me, u stinkt er niet van. Dat komt dan goed uit, want uw sociale leven komt niet op het spel te staan en u hoeft zich dus niet te generen om iedereen vast te klampen en te zeggen dat deze taart het culinaire hoogtepunt van uw week gevormd heeft.

INGREDIENTEN (Volgens Yotam voor 8, maar ik kan u vertellen dat dit net voldoende is voor 4. U doet ermee wat u wil.)

  • een bladerdeeg (Wil je hem zelf maken, knock yourself out!)
  • 3 middelgrote bollen look. U leest het goed. Bollen. Haal alle teentjes eraf en pel ze.
  • 1 el olijfolie
  • 1 el balsamicoazijn
  • 220 ml water
  • 3/4 el rietsuiker
  • 1 el gehakte rozemarijn
  • 1 el gehakte tijm (en nog wat takjes om te garneren)
  • 120 g zachte geitenkaas (ik nam zo’n rolletje)
  • 120 g harde geitenkaas (ik gebruikte feta)
  • 2 eieren
  • 100 ml dubbele room
  • 100 ml crème fraîche
  • zout en zwarte peper

Bereiding

  1. Verwarm je oven voor op 180°C.
  2. Bladerdeeg zit meestal met een bakpapier in de verpakking. Leg de bladerdeeg met bakpapier in een bakvorm. Deze bladerdeeg ga je nu ‘blind bakken’ zodat hij straks knapperig is en niet zompig. Dit moet ik misschien even uitleggen. Wanneer je een bladerdeeg gewoon in de oven zou zetten, dan blaast hij helemaal op. Daarom heb je gewicht nodig om hem tegen te houden. Dit kan je doen door hem eerst te bedekken met bakpapier (nu ligt er dus eentje onder én eentje op) en deze vol te gieten met bakbonen. Er bestaan keramische bakbonen, maar die vind ik  persoonlijk ‘a waste of money’, dus ik gebruik gewoon dikke witte bonen. Als je die na het bakken in een potje giet, kan je ze nog tal van keren gebruiken!
  3. Bak de bladerdeeg blind in ongeveer 20 minuutjes in je voorverwarmde oven. Het korstje is nu al mooi goudbruin. Zet opzij.
  4. Terwijl de taart bakt, maak je de gekarameliseerde look. Doe de lookteentjes in een sauspannetje en zet ze onder water. Breng ze aan de kook en blancheer 3 minuutjes. Giet ze af.
  5. Droog het sauspannetje uit, doe er opnieuw de teentjes look in en voeg de olijfolie toe. Bak de teentjes twee minuten op een hoog vuur.
  6. Voeg de balsamico en de 220 ml water toe en laat 10 minuutjes sudderen. Voeg de suiker, rozemarijn, tijm en wat zout toe. Laat dit een tiental minuten verder sudderen tot het meeste van de vloeistof verdampt is en de teentjes look een bruin suikerig jasje hebben. Let wel: bij mij is het karameliseren niet gelukt tot het donkerbruine punt. Geen nood, ook lichtbruin zijn ze heerlijk! Zet opzij.
  7. Neem je bladerdeeg er terug bij. Schik de plakken/brokken geitenkaas op de bodem, lepel de lookteentjes en de karamelsaus erover.
  8. Meng in een potje de room, eieren, zout en peper en giet over de taart om de gaatjes te vullen. Zorg dat je de kaas en de teentjes wel nog ziet liggen.
  9. Zet de oven op 160 graden en schuif de taart erin. Na ongeveer 40 minuten is de taart klaar, alles is nu lekker bruin gekleurd.

Leg de takjes tijm op de taart en serveer met een knapperige salade. Op de gezondheid van Yotam Ottolenghi.

Dit bericht werd geplaatst in Groente, Kookverhalen, Veggie en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

5 reacties op Kookverhalen en knoflooktaart

  1. Klinkt heerlijk. Ik maak hem. Lijkt mij een super originele verjaardagstaart voor op het werk🙂

  2. Pingback: Twee maaltijden = twee recepten | Food first, then morals

  3. Pingback: Paashapjes | Food first, then morals

  4. Pingback: En de laatste eindejaarsvraagjes aan… | Cuberdon & Macaron

  5. Pingback: Witlooftaart | Food first, then morals

Geef een reactie

