Authentieke Franse scheetjes

Had ik al verteld dat ik me onlangs een prachtige messenset heb aangeschaft? Ik ben opgevoed met de kleine en perfecte mesjes van Herder en dat is lang meer dan genoeg geweest. Tot ik het gevecht met pompoenen aanging (daar verdwijnt zo’n mesje helemaal in en de pompoen wint gegarandeerd de wedkamp) en ik professionele koks gezwind zag zwaaien met een echt Chef’s knife. Ik wilde dat ook! Een koopje later, ben ik de eigenaar van een mooie set Sabatiers en ik heb er nog geen seconde spijt van gehad.

De snijtechnieken, die moet ik wel nog perfectioneren… Maar oefening baart kunst en dus ging ik daarnet aan de slag met 1.25 kg ajuin. U leest het goed, dat moet een uitje of 8 geweest zijn. En wat kan een mens daar beter mee maken dan een authentiek Frans ajuinsoepje, waar je later lekker authentieke scheetjes van kan laten?

Dit is het recept waarmee Julia Child de gemiddelde Amerikaan bijleerde hoe ajuinsoep moet smaken. Het kan haast niet misgaan!

INGREDIENTEN

  • 1.25 kg gele uien – in fijne schijfjes
  • 3 el boter
  • 1 el olijfolie
  • 1 tl zout
  • 3 el bloem
  • 1/2 tl suiker (om wat makkelijker te bruinen)
  • 2.4 l rundsbouillon
  • 100 ml witte wijn

BEREIDING

  1. Gooi de fijn gesneden ajuin (het lijkt nu een massa, maar dat slinkt nog ongelooflijk) bij de boter en de olie in een grote soeppot met een dikke bodem. Zet het deksel op de pot en laat zachtjes een kwartiertje fruiten.
  2. Neem het deksel van de pot, draai het vuur hoger en voeg zout en suiker toe. Laat de ui nu bruin bakken in een half uurtje. Alle uien moeten diep donkerbruin zien. Mmmm, die geur van gebraden ajuin!
  3. Bestrooi met de bloem en bak nog drie minuutjes verder.
  4. Voeg de rundsbouillon en de wijn toe en proef. Lekker hé! Voeg wat peper en zout toe als dat nog nodig mocht zijn.
  5. Laat nu nog een half uurtje verder pruttelen en klaar!

Als je daar nu nog een toastje met kaas ingooit … Délicieux!

Dit bericht werd geplaatst in Soep en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

