Over hoe pruimen roet in het eten strooiden

In onze kookclub werden de pastinaakdumplings van Yotam Ottolenghi al meermaals bereid. Met enthousiaste gasten aan tafel en veel gestoef achteraf. Gezien ik een geweldige fan ben van pastinaak, kon het niet anders of deze dis zou ook eens op onze tafel belanden.

Gisteren had ik ineens wat meer tijd om handen en besloot ik me aan het recept te wagen. Bij het overlopen van de ingrediëntenlijst die ik in zeven haasten moest noteren, kwam ik voorbij ‘8 pruimen’. Ook in de inleiding die Yotam schrijft, heeft hij het over ‘pruimen’ als hét geheime ingrediënt van zijn bouillon en geeft hij toe dat het een ietwat vreemde eend in de bijt is. Dat vond ik nog zacht uitgedrukt. Maar goed, pruimen zouden het zijn.

Omdat er veel mensen aan de tafel zaten én de kans er dik inzat dat dit een fantastisch gerecht zou worden, verdubbelde ik de ingrediënten. Maar dat betekende 16 pruimen!!! Dat was toch wel verdacht veel… Ik besloot het bij 6 pruimen te houden. Verder hield ik me mooi aan het recept.

Eens ik aan de potten stond en de bouillon bereidde, begon het tot me door te dringen dat die pruimen toch wel een erg bizarre toevoeging waren. Het zicht alleen al:


Maar zelfs toen drong het nog niet in die naïeve kop van mij dat ik hier gedroogde pruimen nodig had… Het resultaat was dus een veel te zure bouillon met pastinaakdumplings.

De hongerige durvers aten hun bord mooi leeg en de moedigsten namen zelfs nog twee grote borden extra. Voor de andere drie hoefde het echt niet. En zo geschiedde het dat de bouillon in de wc-pot belandde en er op veggie donderdag restjes schnitzel en een hoop garnaalkroketten werden gegeten…

Dit bericht werd geplaatst in Groente, Kookverhalen, Soep, Veggie en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op Over hoe pruimen roet in het eten strooiden

  1. Pingback: Twee maaltijden = twee recepten | Food first, then morals

  2. Benni zegt:

    Even volledig off-topic: Ik wil ook net dit recept maken, maar kom er achter dat in het recept niet staat hoeveel water er in de bouillon moet. Een suggestie? Ik dacht aan 3 of 4 liter….

  3. Benni zegt:

    ik ga het morgen proberen!😉

Geef een reactie

