De week – culinaire ontmoetingen

Maandag

Als ik mijn voeten elders onder tafel mag stoppen, voel ik me altijd een beetje in feeststemming. Als dat dan ook nog eens bij een gepassioneerde vriendin is die haar befaamde stoofvlees belooft klaar te maken, ben ik ineens de koning te rijk. Ik beloof er alles aan te doen om haar het recept te ontfutselen, het zelf te maken en dan te bloggen. Hemels!

Dinsdag

Zussendate. Elk om beurt kiezen we een restaurant. Dat kan een plaatsje zijn waar we de kaart ondertussen al bijna uit het hoofd kunnen voordragen en bijgevolg onze keuze al maken op de weg erheen, maar onze jongste zus verkent graag eens nieuwe horizonten. Daarom troonde ze ons mee naar een Japanner in Antwerpen en kroonde ze mij ‘BOB’. Bovendien kende ze nog een fijne wijnbar, waar we vooraf nog een aperitiefje zouden drinken. Wat een heerlijk gezellige plek is dit! En wat een aandoenlijk schattige ober! ‘Vino’ heeft een enorm aanbod aan wijnen in verschillende prijsklasses. Je kan er proeven van alle flessen die afgesloten bewaard worden (3cl), je kan ook gaan voor een half glas (8cl) en als je die ene fantastische wijn hebt gevonden, geniet je maar meteen van een volledig glas (14 cl)! Wat een ontdekking.

Na het aperitief schuifelden we richting vis. De sushi die we bij Zaowang geserveerd kregen (in een boot!) was zo krakend vers en gevarieerd dat we het hectische tochtje erheen meteen vergaten. Mijn favoriet was de dragon eyes, een sushirol met binnenin een stuk krab, daarrond avocado en daaromheen gebakken zalm. Die rol werd afgewerkt met een zoet sausje, tempura en een toefje pikante mayonaise. Man, man, man… Daar zien ze me nog terug!

Woensdag

Ik wil mosselen maken. Ik denk dat mosselen maken weinig werk is. Ah ja, dat moet maar tien minuutjes opstaan. Mental note: je moet ook de groenten kuisen en snijden en alle 8 kilo mosselen (ja, de tafel zat weer goed vol) onder handen nemen. Er is geen enkele pot groot genoeg voor 8 kilo mosselen, dus je moet dat in drie porties klaarmaken. Bovendien bedacht ik dan dat ik ook een potje mosselen met room en curry wilde maken en dat daar rijst bij hoort. En alsof dat nog niet genoeg werk was, werd er ook nog zelf mosselsaus gemaakt (Dank je, L.). Maar lekker! Lekker!

Donderdag (veggiedag)

Al maanden wordt er overal in medialand en in ‘het gesproken dagblad’ gestoeft op Dagelijkse Kost, het programma van Jeroen Meus. Hoog tijd dat ik zelf eens een receptje klaarmaakte. Ik ging voor de vegetarische curry, gooide er nog een hoop andere groenten in en paste de hoeveelheden wat aan. Fijne variatie op mijn gebruikelijke curry’s met currypasta.

Vrijdag

Het stond al maanden op mijn to do-lijst en nu eindelijk lukte het: de benen onder tafel bij Per Bacco. Heerlijke zeebaars gegeten en afgesloten met een dessertbord en een glas zoete muskaatwijn. Normaal ben ik geen fan (noch van dessert, noch van zoete wijn), maar deze combo was niet te versmaden. Leve de chocoladetaart met amandelen.

Zaterdag

Nog een mental note: je kan niet alles hebben in het leven. Ik weiger dat te geloven en dus blijf ik toch maar alles in de weinige uren van de dag proppen. Zo geschiedde het dat ik deze ochtend na vier uur slaap uit bed stapte om (gewapend met dafalgan en een flesje water – dorst!) de trein te nemen richting Antwerpen. Daar stond immers een ontbijt met bubbels te wachten in ’t Koekenbakske. De bubbels waren iets te zoet en te fruitig naar mijn zin en het ontbijt nogal basic, maar alles was vers en erg smakelijk.

Verdere culinaire intermezzo’s:

  • Salad & Co in de Wiegstraat. Een aanrader voor een gezonde hap tussendoor. Ik koos voor het multigranenbrood met avocado, gegrilde kip en een massa groentjes. Mjammie en waar voor je geld.
  • Günther Watté Chocoladecafé op de Steenhouwersvest. Op de kaart staat keutelkoffie (!!!) voor 15 euro (!!!!!) per tas, wij gingen voor respectievelijk de fondant chcolademelk en de chocomelk met honing. Behoorlijk lekker, maar de inrichting is zo verschrikkelijk pompeus, de lavendelpraline zo zeperig en de tattoo achter het oor van de ober zo smakeloos dat we er niet echt lang vertoefden.

Zondag

Ik haal vermoedelijk een pot spaghetti uit de diepvries.

Dit bericht werd geplaatst in Uit eten, Veggie. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

