Ode aan de aardpeer

Aardperen zijn jarenlang stiefmoederlijk behandeld. De lelijkerd uit het groentekraam werd ergens weggemoffeld. En toegegeven, echt lekker zien ze er niet uit. Maar ’t is zo’n lelijkerd die je schattig kan beginnen vinden. Vooral wanneer je ‘m wat beter leert kennen. Wanneer je hem proeft. Sinds dat moment (ergens vorig jaar wanneer ik voor het eerst een groentepakket van het voedselteam in handen kreeg) zijn de aardpeer en ik twee handen op één buik.

Zo zien de schatjes eruit:

Vooraleer de aardperen proper zijn, zit je er dus wel al even mee in je hand. Dat schept een band. En hoewel zo’n aardpeer een echte underdog is (lelijk en onbekend), hij is behoorlijk dominant in de kookpot. Ik gooide hem gisteren met het hartje van de savooikool in één pot en vreesde ervoor dat ik eerder en koolsoepje zou brouwen dan een aardpeersoepje. Maar niets was minder waar, ik kon op mijn aardpeer rekenen. Dit samensmijtsel was behoorlijk lekker.

Aardpeersoep voor 6

Stoof de volgende ingrediënten aan in wat boter:

  • 300 g aardpeer
  • het hartje van een kleine savooi
  • 2 uien

Overgiet ze met water, voeg 2 blokjes groentenbouillon toe en pers er 1 dikke teen look in. Breng aan de kook en laat pruttelen tot alles zacht is. Mix, kruid af met peper en serveer met wat gesnipperde bieslook.

 

Dit bericht werd geplaatst in Groente, Soep, Veggie. Bookmark de permalink .

4 reacties op Ode aan de aardpeer

  1. Lies zegt:

    Inderdaad lekker, die aardperen. Maar ze veroorzaken wel winderigheid. Met mate eten dus ofwel ze op het menu zetten als je daarna niet direct het huis uit moet.

    • Hihi. Ik kom gelukkig voort uit een geslacht met erg sterke darmen, dus ik heb er nog geen nadelige effecten van ondervonden. Maar goed om weten. Overdaad schaadt. Dat geldt naar het schijnt ook voor chocolade, maar dat weiger ik ernstig te nemen🙂.

  2. Pingback: Zotte zoektermen | Food first, then morals

  3. Pingback: Zondagse noedels | Food first, then morals

Geef een reactie

