Rumtopf – een work in progress

Je zou kunnen zeggen dat ik soms rare ideeën heb of bizarre plannetjes maak, maar mijn zus hoeft voor mij niet onder te doen. Zo adopteerde ze een tijd geleden het lelijkste voorwerp dat ik ooit had gezien van een collega. Een rumtopf. Het exemplaar dat je hierboven ziet, is misschien nog net iets afgrijselijker dan de pot die haar woonkamer al een aantal weken ontsiert. Ik heb er haar eerst eens hartelijk mee uitgelachen. Tot ik vernam waarvoor het ding eigenlijk dient. En dat daar rum aan te pas komt. Toén was ik één en al oor.

Een rumtopf is een lelijke aardewerken pot waarin Duitsers een traditioneel nagerecht bereiden. De naam geeft het eigenlijk al weg: het is een pot waarin je fruit conserveert met rum en suiker. Je begint de pot te vullen in de lente en gedurende de zomer vul je hem aan met seizoensfruit. Met Kerst wordt de pot aangebroken en wordt het fruit geserveerd met ijs. Volgens mij zijn de zatte nonkels dan niet te tellen.

’t Is lente en dus wilde de zus beginnen met haar pot. Ik kreeg de opdracht om de appels te schillen terwijl zij de juiste verhoudingen nog even opsnorde op het net. Uit haar research bleek dat men meestal begint met aardbeien. In de meeste recepten is bovendien zelfs geen sprake van appels. Goh ja, de appels waren al geschild… De pot in!

Ik had 250 gram appel liggen en na wat wiskundig vernuft betekende dat dat we de bodem van de schoongemaakte pot moesten bedekken met 167 gram kristalsuiker, daar de schijfjes appel op moesten draperen en vervolgens het geheel moesten overgieten met 416 ml rum. De verhoudingen zijn namelijk 400 g suiker, 600 g fruit en dan eigenlijk gewoon genoeg rum om het geheel onder te zetten. Wij gebruikten bruine rum.

Om te voorkomen dat het fruit gaat drijven, zet je best een soepkommetje op het fruit. Dan het deksel erop en op een koele, donkere plaats.

01 juni 2011
De tweede laag wordt gevormd door mooie Belgische aardbeien.

04 juni 2011
Een bezoek aan het ouderlijke huis en de bijhorende tuin geven ons het idee om er ook wat besjes bij te gooien. Want zeg nu zelf, zien ze er niet geweldig mooi uit?

19 juni 2011
De papa van een vriendin schenkt ons kersen uit zijn eigen tuin. We houden ons geweldig in om ze niet allemaal ineens te verorberen. Maar het lukt en dus vliegen ze vandaag in de pot. Kersen zijn (en dat hoorde ik van een expert) de enige vruchten die je met pit en al in een rumtopf mag leggen.

22 juni
Er worden nectarines toegevoegd. En woeps, daar drijft een appeltje boven. Als die helemaal van beneden naar boven is gesparteld, mag hij wel opgegeten worden. Ik proef ook een kers en het effect dat dat ene petieterige vruchtje veroorzaakt, belooft de gekste taferelen rond de kersttafel…

24 december
De rumtopf wordt aangebroken. Wat een schitterend moment! Op een dessertbord komt een klein kopje te staan met daarin vruchten in rum. Erbij wordt een bolletje vanille-ijs geserveerd én een bolletje vers geklopte slagroom. Een schot in de roos!

Dit bericht werd geplaatst in Dessert. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

