Zomer!

Lanterfanten. Ik wil dat woord graag adopteren. Het is een woord dat geweldig goed bij zaterdagochtend past. Het is het moment dat het weekend zich languit voor je uitstrekt, het moment waarop je toch nog een weekendbijlage vastneemt, dat je toch nog een extra kop koffie uitschenkt, dat de middag nog eindeloos ver weg ligt en ineens erg dichtbij.

Ik heb mezelf deze lanterfantende ochtend cadeau gedaan. Omdat je soms moet lief zijn voor jezelf. En dus neem ik de tijd om jullie te vertellen hoe ik gisteren na een compleet dolgedraaide dag ontstreste aan mijn kookfornuis.

Verschillende mensen hadden me al verzekerd dat ik de kookverhalen van Tessa Kiros zeker zou kunnen appreciëren. Ook alle mensen van kookverhalen.be waren enthousiast en dus besloten we de volgende maanden allemaal te gaan koken uit het boek.  Ik kocht dus deze week ‘De smaak van mijn herinnering’ van Tessa Kiros. Wat een revelatie! Alles klopt aan dit boek. De prachtige foto’s nemen je mee naar alle werelddelen waar Tessa woonde en waar ze roots heeft. Tessa Kiros is geboren in Londen uit een Finse moeder en een Grieks-Cypriotische vader, op vierjarige leeftijd verkast naar Zuid-Afrika en later getrouwd met een Italiaan. De pentekeningen in sepia illustreren haar banden met zoveel mensen die graag aan de potten stonden. De verhalen vertellen ons hoe ze alle recepten in handen kreeg.

Ik geloof Tessa Kiros. Ik heb zelfs het gevoel dat ik haar een beetje ken. En dus maakten we gisteren samen paprikasoep, Tessa en ik. Alleen had zij de pech dat ze niet kon proeven hoe heerlijk die uitgedraaid is!

Rodepaprikasoep met olijven, citroenrasp & yoghurt – voor 4

Ingrediënten

  • 4 rode paprika’s – in vier en ontdaan van zaadlijsten
  • 2 el olijfolie
  • 2 teentjes knoflook, grof gehakt
  • 1 rode ui, gesneden
  • 4 rijpe tomaten, gepeld en fijngesneden, of een blik van 400 g tomaten in stukjes
  • 300 g gewone Griekse yoghurt (ik gebruikte slechts 1 el per persoon)
  • 40 g ontpitte zwarte olijven, grof gesneden (die in blik uit de colruyt zijn super)
  • fijn geraspte schil van 1 citroen (ben ik vergeten)
  • blaadjes van 2 takjes rozemarijn, fijngehakt (kan je vervangen door andere kruiden – ik nam verse oregano = mjam!)

Begin met het roosteren van de paprika’s

  • Zet de grill op de hoogste stand.
  • Bedek een bakplaat met aluminiumfolie en leg de paprika’s daarop met het vel naar boven.
  • Rooster (volgens Kiros 30 minuten, maar dan heb je alleen nog brokjes verkoolde paprika, denk ik) tot de paprika’s blazen vertonen en zwartgeblakerd zijn.
  • Laat ze afkoelen. Als je ze samen in een plastic zak stopt, gaat het velletje er makkelijker af. Maar mijn ervaring is dat de ‘brandsmaak’ dan teveel vermengt met de paprika’s. Ik laat ze gewoon afkoelen op de bakplaat en heb geen moeite met de velletjes.
  • Verwijder de verbrande schil.

Maak de soep

  • Verhit de olijfolie in een pan, fruit de knoflook en de ui.
  • Voeg de tomaten toe en laat koken tot ze beginnen te pruttelen.
  • Gooi de paprika’s erbij en breng op smaak met zout en peper.
  • Voeg 75 cl water toe en laat zachtjes 30 minuten pruttelen met het deksel op de pan.
  • Haal de soep van het vuur en pureer. De soep moet tamelijk dik zijn. Als ze te dun is, laat nog even doorkoken zonder deksel. Als ze te dik is, voeg je wat water toe.

Serveren maar!
Giet de soep uit in mooie witte borden, leg in het midden een dot yoghurt en garneer met gehakte olijven, eventueel citroenrasp en je kruid naar keuze (rozemarijn, basilicum, oregano, …).


Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Dit bericht werd geplaatst in Kookverhalen, Soep, Veggie en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Zomer!

  1. Pingback: Tava | Food first, then morals

Geef een reactie

