Tomatenquiche met geitenkaas

Stéphane Reynaud is een grappige peer. Of hij probeert dat te zijn. Zo schrijft hij in zijn boek 365 goede redenen om aan tafel te gaan, dat je deze tomatenquiche enkel kan verknallen wanneer je de bloem vervangt door reuzel, de tomaten door varkensoren en de rest door wat u wilt. Ha. Ha. Ha.

Ik heb dit kookboek niet gekocht omwille van de mopjes, maar wel om tientallen andere redenen. Op een mooie dag kwam ik de boekenwinkel binnengelopen met een boekenbon die in mijn hand brandde. Nu mag ik dan talen gestudeerd hebben, in een boekenwinkel word ik met haast magnetische kracht naar de kookboeken gezogen. Met het design van dit boek zit het erg goed, de illustraties zijn leuk en de foto’s erg smakelijk. Het boek is zo opgebouwd, dat je voor elke dag van het jaar een gerechtje (mét foto) krijgt. Dat wil dus zeggen dat alles mooi aan de seizoenen is aangepast en that’s the way I like it!

Ik heb het boek ondertussen al tientallen keren doorbladerd, maar de tomatenquiche, die op de bladzijde van 27 april staat, is nog maar het tweede gerecht dat de tafel heeft gehaald. Om u al wat te laten lekkerbekken, krijgt u hier de voor-en-na van het baksel:

Nu is deze quiche ook  peanuts om te bakken en dan gaan er geloof ik wel alweer wat oortjes flapperen. Ik heb niet echt veel gefoefeld aan het recept, alleen had ik geen amandelmeel in huis en heb ik gewoon wat meer gewone bloem gebruikt. De geitenkaas die gesuggereerd werd door onze Fransman ligt hier niet in de supermarkt en ja, deze werkende madam had geen tijd om nog eens naar de speciaalzaak te rijden. Geen Valençay dus, maar wel een heerlijke geitenkaas uit de Dordogne, die je gewoon in de versmarkt van de Colruyt vindt.

Ingrediënten voor 4:

  • 200 g bloem
  • 50 g amandelmeel (ik verving dit gewoon door bloem)
  • 120 g boter (in stukjes)
  • 1 theelepel gemalen komijn
  • 1 ei
  • een snuf zout
  • 1 geitenkaas (zie boven) – Ik gooide er ook nog een 50 g zachte geitenkaas bij.
  • 6 sprieten bieslook (ik ben voor een handjevol gegaan en niemand heeft geklaagd)
  • 3 eieren
  • 3 dl slagroom
  • peper en zout
  • 200 g kerstomaten (ik had ruim 300 g, leg je taart gewoon lekker vol)

Bereiden is een makkie:

  1. Zet de oven op 180°C. Als je dat nu niet doet, doe je straks de geweldige ontdekking dat die ijskoud is wanneer jij er je taart wil inschuiven. Iedereen heeft zo al wel eens vloekend met een taart in de hand gestaan. Enfin, ikke toch.
  2. Snijd de kaas in blokjes en leg hem apart.
  3. Roer de drie eieren, room en gesnipperde bieslook door elkaar met zout en peper naar smaak.
  4. Vermeng de bloem, amandelmeel, boter, komijn en zout. Kneed het ei erdoor. Bij mij leek dit toen nog absoluut niet op een deegbal, maar dat was snel opgelost met een scheutje water.
  5. Rol het deeg op bakpapier uit, leg het in een vorm en vul de bodem met tomaten, kaas en het ei-roommengsel.
  6. Bak de quiche 30 minuten (bij mij 40 minuten).

Serveer met een salade.

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Dit bericht werd geplaatst in Groente, Veggie en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

