Paksoi ovenschotel

Ik heb het niet voor keuzes. Ik wil steevast de én-én-optie. Wanneer ik dus een ongelooflijk drukke dag heb, wil ik toch lekker eten. Ik vind dat het ene het andere niet mag uitsluiten. En hoeveel mensen zitten niet elke dag in hetzelfde schuitje? Thuis komen, nog een godenmaal op tafel toveren en dat allemaal liefst met de schijn van compleet gemak.

Ik wil ook niet kiezen tussen de stad en het dorp. Dus neem ik gewoon ‘the best of both worlds’. Ik woon in de stad en krijg elke week verse groentjes (zij het van het Voedselteam, zij het uit papa’s moestuin). Deze week werd ik verblijd met een lekkere paksoi (verwant aan warmoes of snijbiet en wat mij betreft met ongeveer dezelfde mogelijkheden). Dat we in de stad ook onze portie boerenverstand toegediend krijgen, daar zorgt onze bioboerin voor. Die schrijft elke week namelijk een hoogst vermakelijke nieuwsbrief waarin ze ons laat weten dat ook zij naar regen snakken. Ze vloekt op de windvlagen die haar gezonde biogrond bij de ‘geburen’ blaast. Maar naast al die wijsheden, bezorgt ze ons ook steevast wat receptjes. Wat vandaag op tafel kwam was de perfecte mix tussen stad en dorp, want voor de ovenschotel met mijn kraakverse paksoi had ik nog gehakt nodig en waar anders haal je in de stad lekker lamsgehakt op een zondag dan bij mijn liefste Turkse slager? Op wandelafstand!

Hier komt de geurige ovenschotel met paksoi:

INGREDIËNTEN voor 3

  • 750 g aardappelen (Ik heb nog  nooit in mijn leven aardappelen gewogen, nu werd er dus ook gewoon op het gevoel geschild)
  • 400 g rundergehakt (Ik gebruikte gemengd: lam-rund)
  • een klontje boter
  • 1 ui – gesnipperd
  • 2 teentjes look – gesnipperd
  • 1 paksoi (ongeveer 500 g?) – of een busseltje warmoes
  • zout en peper
  • 2 tl currypoeder
  • 100 g geraspte kaas

Ik ging aan de slag in een Creusetpan. Lekker handig, want die kan dan later gewoon in de oven. Als je dat niet hebt, bak je alles in een pan en giet je het later over in een ovenschotel. Geen probleem.

  • Schil de aardappelen, snijd ze in plakjes en kook ze in een pan met een beetje water en zout voor een minuut of vijf. Laat ze uitlekken.
  • Verwarm de oven voor op 180°C.
  • Pel de ui en de knoflook en snipper ze.
  • Was de paksoi en snijd hem in reepjes.
  • Verhit de boter in een pan en bak hierin het gehakt rul.
  • Voeg dan de ui, knoflook, zout, peper en currypoeder toe en bak een paar minuten.
  • Voeg de paksoi toe (eerst de stukken steel en later de blaadjes) en bak nog enkele minuten.
  • Doe nu het mengsel over in een ovenschotel (tenzij je in een gietijzeren pan werkt, die kan gewoon de oven in).
  • Ik kon me niet inhouden en goot nog een beetje room over het mengsel. Mjam!
  • Verdeel de aardappelschijfjes over het mengsel en bestrooi met de geraspte kaas.
  • Zet 15 minuten in de oven.

Update september 2013: Ik gebruikte quorngehakt dat ik rul bakte met een scheut sojasaus. Lekker!


Dit bericht werd geplaatst in Gehakt (vlees, seitan of quorn), Groente, Lamsvlees. Bookmark de permalink .

2 reacties op Paksoi ovenschotel

  1. Rein zegt:

    Dit gerecht was de “maiden voyage” van mijn nieuwe Creusetpan.
    Wat een lekker, makkelijk en ook-goed-voor-twee-grote-eters recept! Bedankt🙂

Geef een reactie

