Gazpacho

Het toppunt van durf moet in tijden van EHEC-hysterie wel gazpacho zijn. Ongekookte tomaat en komkommer samen in een koude soep gooien, da’s het lot tarten. Ik besloot eerst mijn tomaatjes eens te wegen om te kijken of ik dat gazpacho-idee ook kon uitvoeren als ik al mijn andere plannetjes ook nog tot uitvoering wilde brengen.


Bleek dat ik na mijn tomatengift aan het ouderlijke huis en het experiment met de gedroogde tomaten nog iets meer dan twee kilo overhad. Ik besloot met 4 tomaten en 1 komkommer een gazpacho te maken, dan bleven er nog 2 kg over voor gesteriliseerde tomatensaus. Vier tomaten, da’s net genoeg om voor 4 personen een klein voorgerechtje te voorzien. En daarmee ook een ideale test voor het recept van Stéphane Reynaud.

Aan de slag!

Ingrediënten (proevertje voor 4 personen)

  • 3 tomaten
  • 1 komkommer
  • een busseltje basilicum (een halve bos)
  • 1,5 bosui (Ik gebruikte de onderkant van een busseltje lente-uitjes) – superfijn gesnipperd
  • 10 g verse gemberswortel – ragfijn
  • 0,75 dl balsamicoazijn
  • 0,75 dl olijfolie
  • zout en peper

Bereiding

  • Dompel de tomaten 30 seconden in kokend water, ontvel ze en snijd ze in 6 parten; verwijder de zaadjes. Zo leuk om in je handen te hebben, die naakte tomaatjes!
  • Schil een komkommer, snijd hem in vieren en schraap de zaadlijsten eruit.
  • Snijd een kwartje komkommer in kleine blokjes, vermeng die met 2 blaadjes basilicum en roer onder elkaar.
  • Hak de bosuien en de gember (als dat nog niet gebeurd is).

  • Pureer de tomaten, de 3/4 van de komkommer, de overgebleven basilicum, de azijn en de olijfolie en breng op smaak met peper en zout.
  • Voeg de gehakte gember en bosui toe. Dien de gazpacho ijskoud (!!!) op bestrooid met komkommerblokjes en basilicum en een scheutje olijfolie.

De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik tijdens al het multitasken vergat om  azijn en olie toe te voegen. Maar zelfs zonder die smeuïgmakers was dit een heerlijk soepje dat vroeg om een hevige zon. Zo lekker, dat ik vergat een foto te maken…

Dit bericht werd geplaatst in Groente, Soep, Veggie en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

