Gedroogde tomaten

In het kader van het tomatenproject moest er wat efficiëntie aan de dag worden gelegd. Ook is het belangrijk om te starten met een succeservaring. Iets simpels dus.

Voor dit wonderlijke smaakfeest van de hand van Stéphane Reynaud heb je niet veel meer nodig dan tijd en mooie tomaten.

  • Verwarm de oven voor op 90°C.
  • Haal de kroontjes uit de tomaten en snijd ze overlangs door.
  • Leg ze met de snijkant naar beneden op een vel bakpapier.
  • Pel 5 knoflooktenen en hak ze grof.
  • Bestrooi de tomaten ermee.
  • Bestrooi ze ook met een halve eetlepel Provençaalse kruiden, een snuif fleur de sel, peper en een scheut olijfolie.
  • Droog ze 6 uur in de oven.
  • Bewaar de tomaten met de knoflook en Provençaalse kruiden in potten met flink wat olijfolie.

Het fotogedeelte van het experiment kan je hier zien:

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Update de volgende ochtend

De tomaten hebben uiteindelijk negen uur in de oven gestaan, maar echt gedroogd zijn ze nog steeds niet. Superlekker, dat wel.
Ik herhaal dit proces zeker nog eens, maar dan met kerstomaatjes. I’ll keep you posted.

Volgens mij worden dit hoofdrolspelers in een snel pastagerecht. Dus gebruikte ik een prachtige weckpot om ze in te bewaren en overgoot ze met olijfolie.

Dit bericht werd geplaatst in Groente, Veggie en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

6 reacties op Gedroogde tomaten

  1. Ine zegt:

    dacht dat je dit al eens op je blog had gezet en heb er een tijdje naar zitten zoeken, maar nu weet ik het weer: we hadden het er vorig jaar tijdens één van de bezoekjes over, zoals we toen wel vaker over al wat mocht en vooral over al wat op je verlanglijstje stond hebben gebabbeld!

  2. Sarah zegt:

    Juist! Maar toen had ik het over zongedroogde tomaatjes. Dat zet ik er straks wel nog even bij.

  3. Pingback: Gazpacho | Food first, then morals

  4. janneverstraete zegt:

    wow! ziet er lekker uit.

  5. sis zegt:

    heel goed gelukt, hoe lang kan je ze zo bewaren ???????

    • Hey Sis!

      Ik kan met mijn tengels niet van die potten gedroogde tomaatjes blijven! Voor ik op vakantie vertrok, had ik er nog wat in de koelkast staan. Toen ik terugkwam (na twee weken) waren ze beschimmeld, ook al zaten ze echt wel onder de olie. Niet te lang wachten dus!

      Maar uit ervaring weet ik het: zo lang zal die pot niet in de koelkast staan!

Geef een reactie

