Auberginekaviaar

Soms vraag ik me af waarom al die gangen bij een maaltijd horen. Ik zou geweldig tevreden zijn met een hele avond hapjes. Ik herinner me een een kerstfeest toen ik klein was waarop een tante zich uit de naad had gewerkt om een hapjesbuffet te organiseren. Zij riep achteraf met een luide zucht ‘nooit meer!’, maar ik vond het geweldig.

’t Is nog steeds mijn favoriete onderdeel van het menu omdat je in 1 hap een smaakbommetje nodig heb. De auberginekaviaar van Stéphane Reynaud voldoet volledig aan de eisen van een hapje: niet te zwaar, vol van smaak, mysterieus qua ingrediënten én je kan het op voorhand klaarmaken. Hoezee!

Ingrediënten hapje 6 (of maak wat meer, want mmmm wat zal dat morgen heerlijk zijn op de boterham)

  • 2 aubergines
  • 1 teen knoflook – pellen en hakken
  • een halve sinaasappel (zonder waslaag en bio) – persen en de schil raspen
  • 1 theelepel Provençaalse kruiden
  • olijfolie
  • 1 citroen
  • zout en peper

Bereiding (op voorhand mogelijk)

  • Verhit de oven op 160°C.
  • Snijd de aubergines doormidden en kerf het vruchtvlees in. Maak ruitjes. Diagonaal van rechts naar links en diagonaal van links naar rechts. Waarom? Zo wordt het vruchtvlees gelijkmatiger gaar én je krijgt het makkelijker uit de schil.
  • Bestrooi de aubergines met de schil van de sinaasappel, de look en de kruiden en besprenkel rijkelijk met olijfolie.
  • Zet de aubergines 30 minuten in de oven.
  • Schraap het vruchtvlees uit de schillen. Je kan ze binnenstebuiten drukken, zo gaat het makkelijker.
  • Pureer het met het sinaasappelsap (niet alles, voeg naar smaak bij en zorg dat je puree niet te lopend wordt) en 4 eetlepels olie.
  • Breng op smaak met peper en zout.

Het laatste gedeelte heb ik een beetje aangepast. Dit doe je vlak voor het serveren:

  • Rooster een sneetje stokbrood.
  • Wrijf (als je dat wil) het broodje lichtjes in met een half teentje look.
  • Leg er een royale lepel auberginekaviaar op en serveer (eventueel) met partjes citroen.
Dit bericht werd geplaatst in Broodbeleg, Groente, Hapje, Veggie, Volk over de vloer en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

5 reacties op Auberginekaviaar

  1. Karla De Gols zegt:

    Ik denk dat ik die tante was!

    • Hihi, ja. Da’s lang geleden hé. Dat was nog in jullie oude huis. Was het dat jaar dat er een glas rode wijn op jullie prachtige witte mat is gevallen? ’t Was in elk geval superlekker, dát weet ik nog🙂

  2. Pingback: Tava | Food first, then morals

  3. Pingback: Kookverhalen » Archive » Tessa Kiros – Tava

  4. Pingback: En de laatste eindejaarsvraagjes aan… | Cuberdon & Macaron

Geef een reactie

