Tava

Ik heb te doen met de zon. Het arme schaap doet al heelder dagen haar uiterste best om haar plaats op te eisen. Dit is wel HAAR seizoen hé!

Omdat Tessa Kiros als geen ander weet hoe je de zon op tafel moet zetten en omdat we samen al eens zo’n heerlijke paprikasoep hadden bereid, besloot ik haar kookboek nog eens te raadplegen. Aangezien ik volk over de vloer kreeg en mij liever wat wilde buigen over de hapjes, koos ik iets simpels. De Cypriotische tava is uitermate eenvoudig en bevat een absoluut minimum aan ingrediënten. Het moet alleen erg lang in de oven staan. Maar geen probleem, ik was toch van plan om een hele dag te kokkerellen.

U ziet het alweer van heinde en verre aankomen. Het waren niet de hapjes die de show stalen, het was verdorie de simpelste dis ter wereld waarmee ik scoorde. Leve de eenvoud!

Volgende week dus op ieders weekmenu, deze tava.

Tessa beweert dat dit de ingrediënten zijn voor 6 personen, maar zelfs na hapjes en soep hebben wij dit (met enige doorzettingsvermogen weliswaar) met 4 verorberd.

  • 2 rode uien – grof gehakt
  • 1,2 kg aardappelen – in grote blokjes (wij gebruikten slechts 800 g en vonden dat genoeg)
  • 1 kg lamsvlees – in stukjes gesneden (ik kocht lamsstoofvlees bij mijn Turk)
  • 4 eetlepels gehakte platte peterselie
  • 3 volle theelepels komijnzaad (gene schrik, gewoon doen!)
  • 125 ml olijfolie
  • 5 rijpe tomaten – in dikke plakken (echt dik é, drie à vier plakken per tomaat)
  • 50 g boter

BEREIDING

  • Verwarm de oven voor op 180°C.
  • Doe de ui, de aardappelen en het lamsvlees in een grote ovenschaal of een diepe braadslee. Strooi er zout en peper bij.
  • Voeg de peterselie, de komijn en de olijfolie toe en meng goed met je handen. Pollekes erin en graaien maar. Geef toe: heeeeerlijk is dat!
  • Leg de tomatenplakken er in één laag bovenop en strooi er wat zout bovenop.
  • Verdeel de boter in stukjes over de bovenkant en schenk ongeveer 125 ml water langs de randen van de schaal.
  • Dek de schaal af met folie (of een deksel) en zet 2 uur in de oven.
  • Haal de schaal eruit, schud ze een beetje heen en weer en lepel wat vocht over de bovenkant. Het lamsvlees moet nu al lekker mals zijn en de aardappels gaar. Als dat niet het geval is, zet je de schaal nog een half uurtje afgedekt in de oven. Ben je wel zover, dan kan je naar de volgende stap.
  • Verwijder de folie en draai die oven op 200°C.
  • Zet de schaal nog 45 minuten in de oven staan of tot het vlees en de aardappelen een beetje bruin zijn geworden en het vocht wat is ingekookt.

Oh jeminee, ’t water komt me weer in de mond!

De gasten namen foto’s:

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Dit bericht werd geplaatst in Groente, Lamsvlees, Stoofpot, Volk over de vloer en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Tava

  1. Ine zegt:

    Klinkt heerlijk! Zeker proberen, maar niet nu!

Geef een reactie

