Groentecurry

Ken je deze?
Ik kende hem ook niet, tot ik vorige week een cursus ‘zomerse kruidendrankjes’ volgde. Toen werd dit plantje mij voorgesteld als ‘citroenverbena’ en ik kan u zeggen dat de citroenmelisse bij deze krachtige plant verbleekt. De geur en de smaak van deze plant is zo krachtig dat je er met gemak een thee of limonade van kan maken.

Er staan zeker vijf zomerdrankjes in mijn cursus met deze blaadjes, dus moest ik hem aanschaffen! De meneer bij Aveve moest zijn computer erbij halen om de plant op te sporen en een speciale bestelling en een week verder kan ik de citroenverbena op mijn terras bewonderen.

Gisteren plukte ik hem al half kaal voor een experimentje. In een recept voor een garnalencurry van Stéphane Reynaud hoort wat citroenmelisse. Ik plooide het recept om naar een groentecurry met citroenverbena en de pot werd tot op de bodem geleegd. Mjam!

Ingrediënten voor 5

  • 50 g gember – gesnipperd
  • 4 teentjes look – gesnipperd
  • 4 sjalotten – gesnipperd
  • 1 pikant rood pepertje – gesnipperd
  • 6 blaadjes citroenverbena – fijn gesneden
  • 3 rode paprika – in blokjes
  • 3 kleine courgettes – in blokjes of schijfjes (wat je aangenaamst vindt)
  • 500 ml kokosmelk
  • een groot glas witte wijn
  • 1 el tandoori
  • 1 el curry
  • een flinke snuf zout

De bereiding is makkelijk zat.

  • Verhit wat olie in een grote pan met een dikke bodem (Creuset of een andere).
  • Fruit sjalot, look, gember, pepertje, citroenverbena samen met de tandoori, curry en het zout.
  • Doe de andere groenten erbij en bak een paar minuutjes.
  • Blus met het glas wijn en laat nog 5 minuutjes stoven.
  • Voeg de kokosmelk toe en laat nog even sudderen tot de groenten zacht zijn.
  • Proef en kruid eventueel nog bij.

Serveer met rijst.

Dit bericht werd geplaatst in Groente, Stoofpot, Veggie en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.