Curry met eieren

Simpele optelsom: nieuw kookboek + donderdag veggiedag + nog een pak eieren in de koelkast = de curry met eieren van Alice Hart.

Wat houden we van weinig gedoe en lekker eten. In de goed geassorteerde keukenkast/frigo zijn de meeste ingrediënten wel te vinden en dus is dit receptje ideaal voor de dag tussen de supermarktbezoeken door.

Geen gezwets, hier komt het recept uit mijn nieuwe aanwinst:

Ingrediënten voor 4:

  • 3 tomaten (ik gebruikte een blik tomaat in stukjes)
  • 1 el arachideolie (die was net op, degene die proefde dat er bij mij olijfolie inzat, kreeg mijn eindeloos respect)
  • 4 gesnipperde sjalotjes
  • 3 fijngehakte teentjes knoflook
  • 4 cm fijngehakte gemberwortel (ik gebruikte wat meer en geen tamarinde)
  • 1 tl gemalen korianderzaadjes
  • 1 tl gemalen komijnzaadjes
  • 1/2 tl kurkuma
  • 1 el sambal oelek (bij mij 1 tl)
  • 4 dl kokosmelk
  • 2 el tamarindepulp (ik gebruikte die niet en zorgde voor wat zuur door meer gember te gebruiken en er een geutje citroensap in te gooien)
  • 1 el bruine basterdsuiker (ik ging voor kandij, zot é)
  • 8 eieren
  • 2 el gebakken uitjes (tarara, dat heb ik niet in de kast staan – zonder dan maar)
  • rijst voor erbij

Oh, ik had ook nog wat puntpaprika’s in de koelkast liggen, die heb ik in fijne reepjes gesneden en erbij gegooid. Lekker!

Voorbereiding

  1. Als je verse tomaten gebruikt, gooi je ze even in kokend water zodat je ze makkelijk kan ontvellen. Snijd ze nadien in stukken.
  2. Snijd alle groenten.
  3. Zet water op om je eitjes te koken. Zet ook een pot op om je rijst te koken.

Aan de slag

  1. Verwarm de olie in een wok of in een gietijzeren pan (kom hier Creusetpannetje van me). Bak de sjalotjes, de knoflook en de gemberwortel er 1 minuut in. Voeg toe: koriander, komijn, kurkuma, sambal en tomaten. Laat nog een paar minuten fruiten.
  2. Nu kookt je water wellicht. Laat je eitjes zacht koken en schrik ze. Kook ook de rijst.
  3. Voeg bij je pittig tomatenmengsel (dat staat te pruttelen) de kokosmelk, tamarinde (of wat citroensap), de suiker en een flinke mespunt zout. Breng aan de kook en laat 5 minuten sudderen tot het mengsel dik wordt.
  4. Voeg de zachtgekookte eieren toe en laat nog een paar minuutjes doorwarmen.
  5. Bestrooi (eventueel) met gebakken uitjes. Dien op met rijst.

Er is wat gelachen met die kale knikkers van eieren die helemaal in hun blootje de pot in moesten. Er is zelfs een beetje met eten gespeeld op de borden, hoewel we vroeger allemaal geleerd hebben dat dat niet mag. Maar plezant dat dat is…

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Dit bericht werd geplaatst in Groente, Saus, Stoofpot, Veggie en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Curry met eieren

  1. Katleen De Gols zegt:

    Weinig werk, snel en lekker eten, moeten we voor gaan! Ziet er ook lekker uit! Ben de veggiedag al enkele weken uit het oog verloren! Ga er werk van maken. Ha ja, correctie…was weinig werk aan!

  2. Pingback: Kookverhalen » Archive » Wortelhummus en linzenmousse uit Vegalicious (Sarah)

Geef een reactie

