Chili con seitan

Ik ben van het nieuwsgierige slag. Sinds ik de veggie donderdag ook aan mijn tafel in het leven heb geroepen, is hier al heel wat geëxperimenteerd met vleesvervangers. Er was het vegetarische broodbeleg, de geurige black pepper tofu van Yotam Ottolenghi en mijn gegoochel met tempeh en kikkererwten.

Toen ik hoorde dat er mensen in ons Voedselteam zelf seitan zouden maken, leek mij dat dé gelegenheid om ook die bekende vleesvervanger aan mijn ervaringslijstje toe te voegen. Zo gezegd zo gedaan, de seitan werd besteld en ik ging op zoek naar een receptje. Ik was in zo’n kieskeurige bui en niets in mijn eigen boekenkast kon mij verleiden. Dus hield ik de komende dagen mijn ogen en oren open en viste naar tips bij ervaren veggies.

Uit de boekenkast van één van mijn meest bewuste voedselvrienden duikelde ik het boek ‘Puur Vegetarisch’ van Peter Berley op. Het is een boek zonder foto’s en toch was ik instant bekoord. De veelheid aan recepten en de schat aan informatie! Ik ontdekte er wat een hels karwei dat is, seitan maken. Om je een idee te geven is dit een filmpje uit de reeks ‘What the hell does a vegan need anyway?’ Neen echt, die reeks filmpjes heet zo. Ik verzin dat niet.

RESPECT!

Toen ik mijn dagverse (!!) seitan ophaalde bij het Voedselteam, had ik een receptje van Peter Berley geselecteerd: ‘Chili van zwarte bonen en paprika met seitan’, ik herdoopte dat meteen ‘Chili con seitan’ en verving de zwarte bonen door rode. Hier mijn ervaringen:

Ervaring 1: Dat ding is zo hard als steen. Mijn grootste mes en al mijn wilskracht werden ingezet om mijn blok seitan om te toveren in aantrekkelijke reepjes.

Ervaring 2: De smaak van die koude seitan was helemaal niet slecht. Ik proefde het kruidige van de bouillon waarin hij was gekookt. Maar goeie god, die textuur! Het leek wel alsof ik mijn gom aan het oppeuzelen was… Nu zag ik in de bereiding van meneer Berley  azijn en suiker bij de ingrediënten staan. Azijn maakt vlees zacht, dus ook seitan?

FOUT GEDACHT. Nadat mijn chili een tijdje had staan pruttelen en een heerlijke geur verspreidde, was de textuur nog steeds dezelfde. Maar, een seitanleek zijnde, kon ik nog niet vergelijken met een andere seitanbereiding. Toen mijn favoriete veggie van de dag binnenwandelde om bij ons aan te schuiven, liet ik haar proeven. Het was toen dat ik nattigheid voelde. Op het moment dat zij verklaarde dat het de zachtste seitan was die ze al had gegeten, wist ik dat seitan en ik het nooit met elkaar zouden kunnen vinden.

De ietwat ongenuanceerde mening van mijn huisgenoot (“Hmm, ’t is gelijk da ge de binnenband van ne velo aan’t eten zijt”) was de druppel.

Lieve seitan, ik denk dat het niets wordt tussen ons.

Dit bericht werd geplaatst in Groente, Saus, Stoofpot, Veggie en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

5 reacties op Chili con seitan

  1. Ine zegt:

    Ik mis nog steeds de huisbereide seitan uit de biowinkel van een vriendin van mijn moeder! Dat was luchtige wittebroodtextuur-seitan, met de heerlijkste soyasaussmaak… Daar kan niets aan tippen… Misschien moet ik haar eens opzoeken!

  2. Annelore zegt:

    Ok, ik heb genoeg gelezen. Ik blijf mijn bio seitan dan maar gewoon in pakskes kopen in Bioplanet/Colruyt, dat is helemaal niet binnenbandachtig en lijkt me super om eens in de chili te draaien! Toch fijn dat je het geprobeerd hebt😉

  3. wy__ zegt:

    Als je seitan door een hackmolen draait met wat nootjes, en dan bakt met ajuin en look – als je wil met een scheutje sojasaus. Yummy. Dat gebruik je als pseudogehakt fond.
    In de biowinkels heb je iets dat heet Seitan steak, met spelt – redelijk duur – maar heerlijk bij een stoemp.

    –> ook een leuke, en heel snel (niet seitan):
    http://www.devegetarier.nl/recepten/tofoe-groenteburgers-en-ander-eiwitrijk-voedsel/snelle-notenburgers

    Succes! En geef de seitan niet op!
    (zeker de veggiedag niet)

Geef een reactie

