Rammenas

Wanneer een hoop courgettes je aanstaart vanuit de berging.
Wanneer drie pompoenen een theekransje houden in de garage.
Wanneer je geen blad sla meer kan zien en een alternatief zoekt.
Wanneer je vergeten bent hoe ze thuis savooi klaarmaken.
Wanneer vier kleine rammenasjes in de koelkast wachten op hun lot.

 

 

 

In al deze gevallen biedt ‘Ons kookboek’ een uitweg. Ik kreeg de bijbel der kookboeken cadeau van mijn doopmeter toen ik mijn eigen potje begon te koken. “Voor gegarandeerd kookplezier, ” schreef ze erin.

Toen die vier kleine rammenasjes dus naar mij lagen te lachen en mij uitdaagden, greep ik naar Ons kookboek op zoek naar een recept. De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat menig ander kookboek mij in de kou had laten staan. Op pagina 171 van die turf van een kookboek vond ik de ‘rammenassalade’. Aan de tafel zaten ‘lovers and haters’ en aangezien ik tot de eerste categorie behoor, vind ik het de moeite om jullie dit recept toch even mee te geven. Al was het maar omdat er interessante conversaties uit voortkomen.

De rammenas (ook wel ‘de zwarte radijs) schil je en schaaf je in dunne plakjes. Die leg je op een bord.
In een potje meng je volgende ingrediënten: 125 g platte kaas, 50 g blauwe kaas, 1 el mayonaise, peper en zout. Volgens ‘den boerinnenbond’ moet je dit mengsel nu uitsmeren over de rammenas. Ik vond dat net iets te riskant omdat niet veel mensen fan zijn van blauwe kaas. Het werd dus een soort van dipsaus. Maar mannekes, ging dat duo lekker bij die biefstuk. En misschien is dit zelfs buigbaar tot hapje.

Balans: 3 lovers en 1 hater.
Conclusie: voor herhaling vatbaar. Als de hater van huis is.

Dit bericht werd geplaatst in Groente, Hapje, Rundsvlees, Saus en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Rammenas

  1. Ine zegt:

    Ook heerlijk, echt waar, met een honingvinaigrette!

Geef een reactie

