Salade pastinaak & peer

Ik ben een mensjesmens. Wanneer ik kook, dan wil ik dat het wemelt van de mensen. Laat het wel duidelijk zijn dat deze mensen zich dan wel minstens 2 meter van mijn fornuis moeten bevinden. Wie dichter komt, zit in het 3-secondengebied. Ja, zo dominant kan ik soms zijn in de keuken.

Maar ik ben vooral een mensjesmens wanneer het eten op tafel komt. Daarom houd ik ook zo van dingen die je op voorhand klaar kan maken. Dan hoef je op het moment suprême niet te stressen en kan je op het gemak alle complimenten in ontvangst nemen. Tijdens de feestdagen wordt er duchtig gezocht naar dit soort recepten, et voila: tot uw dienst!

Deze salade (uit: ‘Verras je vegetarische vrienden’ van Celia Brooks Brown) gaven Janne en ik een paar weken geleden op ons kookweekend als voorgerecht, maar het kwam vorige donderdag ook nog eens op tafel als deel van een veggie buffet. Multi-inzetbare gerechten for the win!

Ingrediënten voor 4 personen (voorgerecht)

  • 4 kleine pastinaken, geschild en in de lengte in vieren
  • 2 el olijfolie
  • 1 el honing (ik gebruikte flink wat meer runny honey)
  • zout en versgemalen zwarte peper
  • 4 handjes rucola
  • 2 rijpe handperen, in partjes (een rijpe Doyenne doet het altijd)
  • 100 g geroosterde macadamianoten (in de Colruyt verkopen ze enkel de gezouten versie, maar ik vind dat uitstekend passen. Mjam!)
  • Voor de dressing:
    • 150 g gorgonzola of andere pittige blauwe kaas
    • 3 el witte wijnazijn
    • eventueel een geutje melk
    • een geutje olijfolie

Noot bij de ingrediënten. Als je gaat vermenigvuldigen omdat je dit klaarmaakt voor meerdere personen, dan doe je dat best niet met de dressing. Ik zou deze volumes niet verdrievoudigen, maar verdubbelen voor 12 bijvoorbeeld. Ook is niet iedereen fan van blauwe kaas, daarom zet ik de dressing apart voor de liefhebbers.

Bereiding

  1. Verwarm de oven voor op 200°C. Leg de pastinaken in een braadslee, bedruppel ze met olijfolie en daarna met de honing. Lekker veel als je houdt van zoet, deze zoete smaak wordt later gecompenseerd door de bittere smaak van de rucola, het zoute van de noten én de pittige blauwe kaas – het water loopt me alweer in de mond.
  2. Zet ze ongeveer 20 minuten in de oven tot ze goudbruin zijn en laat ze afkoelen.
  3. Voor de dressing heb ik een beetje een alternatieve methode bedacht. Niks geen blauwe kaas aan brokjes duwen met een vork (onbegonnen werk!). Ik gooi de ingrediënten samen in een maatbeker en zet er dan de mixer in. Met wat melk krijg je een lekker handelbare dressing. Breng op smaak met peper en zout.
  4. En dan kan je nu kiezen hoe je alles serveert. Voor een voorgerecht kan je de borden prima zelf dresseren, voor een buffet leg je de ingrediënten in een grote mooie schaal.
  5. Begin met een bedje van rucola, schik dan peer en pastinaak en gooi er met de losse pols een grabbeltje noten over. Of je de dressing er zelf al over sprenkelt of niet, dat hangt af van de al dan niet avontuurlijke eters aan je tafel.

Smakelijk!

Dit bericht werd geplaatst in Groente, Salade, Saus, Veggie, Volk over de vloer en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Salade pastinaak & peer

  1. Anniek zegt:

    Grappig en herkenbaar…mensjesmens.

    Inderdaad koken, eten zijn de mooiste sociale bezigheden die der zijn🙂

  2. Pingback: Witlooftaart | Food first, then morals

Geef een reactie

