Spruiten met tofu

Ik hoor het u denken tot hier. Spruiten met tofu? Neen echt. Spruiten met tofu? Brrr. Meent ze het nu?

Ik meen het. Keihard. Niemand anders dan Yotam Ottolenghi krijgt het in zijn geniale brein om spruiten te bakken en ze dan te vermengen met een pittig zoet sausje tot een geurige heerlijkheid bij dampende rijst. Voor die vent mogen ze van mij een standbeeld oprichten.

Als u met kerst een stuk vlees serveert, u twijfelt over een begeleidende groente en u wil origineel uit de hoek komen? Maak deze spruitjes klaar (zonder de tofu).

Toen er in mijn groentepakket een hoop spruitjes zaten, besloot ik dit recept uit te proberen voor mijn favoriete veggie. Probleem was dat er geen zoete chilisaus in huis was. Enfin, probleem… Ik mengde wat dingen uit de koelkast tot ik de smaak benaderde waarvan ik denk dat Yotam hem voor ogen had. Voor het zoete gedeelte nam ik wat van de groenteketchup die één van de huisgenoten eens in huis haalde. Het pittige stuk kwam uit het potje Hongaarse paprikapuree. De zilte puree die ik nu beter doseerde om rampen te vermijden. En dan kon het feest beginnen.

Dit is een recept met veel samengooien. Zorg er dus voor dat al je ingrediënten gesneden klaarliggen voor je begint te bakken.

Ingrediënten

  • 2 el zoete chilisaus (of een eigen brouwsel – zie boven)
  • 1,5 el sojasaus
  • 3 el geroosterde sesamolie (in elke supermarkt)
  • 1 tl rijstazijn (vind je bij de Chinees, Thai, of in de supermarkt zelfs)
  • 1 el maple syrup = ahornsiroop (hebben ze gewoon in de Colruyt of de Bioplanet)
  • 150 g tofu
  • 500 g spruitjes
  • ongeveer 180 ml zonnebloemolie
  • 100 g lente-uitjes – in schijfjes
  • een half chilipepertje, zaadjes eruit en fijnhakken
  • 120 g shiitake champignons (bij mij waren het gewone champignons voor de doordeweekse versie)
  • 15 g korianderblaadjes (of zonder als je favoriete veggie geen fan is)
  • 1 el geroosterde sesamzaadjes (kan je makkelijk weglaten, maar geeft op het bord wel zo’n feestelijke toets)
  • zout
  • !! Serveer met rijst.

 Bereiding

  1. Marineer de tofu. Gooi in een potje: chilisaus, sojasaus, 2 el van de sesamolie, de azijn en de siroop. Snijd de tofu in dikke dobbelstenen. Roer ze door de marinade en zet in de koelkast tot je klaar bent met de rest.
  2. Maak de spruitjes schoon en snijd ze telkens in drie plakjes. Neem een pan met antiaanbaklaag, gooi er wat zonnebloemolie in en bak de spruitjes met wat zout. Je spruitjes worden bruin, maar blijven toch knapperig. Dit is het punt waarop je ze uit je pan haalt en opzij zet. Herhaal dit tot alle spruiten zijn gebakken. Hier geldt de regel ‘Don’t crowd the sprouts‘.
  3. Kookt het water voor de rijst al?
  4. In dezelfde pan bak je nu in wat zonnebloemolie de lente-uitjes, het pepertje en de champignons. Gooi deze dan ook bij de spruitjes.
  5. Laatste fase: bak de stukjes gemarineerde tofu in de hete pan met nog wat olie. Yotam was zo vriendelijk om mij erop te wijzen dat de olie zou spatten. Hij had gelijk. U bent bij deze ook gewaarschuwd. Laat de stukjes lekker bakken tot ze gedeeltelijk karameliseren en gooi ze dan bij de rest van je gebakken ingrediënten. Lekker ruiken hé!
  6. Gooi alle ingrediënten terug in de pan en laat nog eens goed doorwarmen. Gooi er de rest van de marinade bij en eventueel de korianderblaadjes. Roer alles goed door elkaar en laat een beetje afkoelen. Proef en voeg eventueel nog wat zout toe.
  7. Serveer bij rijst met nog wat extra sesamolie, de geroosterde zaadjes en de rest van de koriander.
Dit bericht werd geplaatst in Groente, Tofu, Veggie en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op Spruiten met tofu

  1. Pingback: En de laatste eindejaarsvraagjes aan… | Cuberdon & Macaron

  2. Pingback: Witlooftaart | Food first, then morals

  3. Tom zegt:

    Dit recept heeft ons avondeten gered. Omzeggens niks anders in huis dan tofu en spruiten , het leek me gruwelijk te gaan worden. Dan toch maar even gesurft, op deze pagina beland. En nu onverhoopt een lekkere favoriet erbij, bedankt!!!

Geef een reactie

