Witlooftaart

Maart is de maand waarin het begint te kriebelen. De lente bedoel ik. Ik laat ’s nachts het raam openstaan om ’s ochtends de vogeltjes te horen. Ik doe een huppeltje omdat ik mijn fietslicht niet meer hoef aan te steken ’s ochtends. Ik ben blij dat de zon nog schijnt wanneer ik naar huis fiets. Het verlangen naar verse spinazie wordt bijna ingelost. De tuinen worden gebruiksklaar gemaakt. Ik begin te smachten naar asperges. Er is zoveel nieuw groen op komst!

Maar een begin is ook een einde. De laatste bewaarpompoentjes raken uitgeput en binnenkort moeten we weer afscheid nemen van witloof, pastinaak, spruiten, … Daarom word ik de laatste tijd overweldigd door een gevoel van afscheid nemen. Nog één keer de gewokte spruitjes, nog één keer die magistrale pompoensoep en misschien nog snel de pastinaaksalade ergens tussen nemen.

Ik denk dat ik het witloof het meest zal missen. Gebakken in de pan met aan het einde een beetje truffelbalsamico erbij, rolletjes in de oven (en weer niet het niveau van ons mama halen), witloofpot, of de witlooftaart die ik vorige week maakte. Door het witloof bruin te bakken in arachideolie, wordt het zowaar zoetig.

Ik serveerde deze taart voor drie grote eters als vegetarisch hoofdgerecht met een salade met mijn geliefde truffelbalsamico. Maar je kan ze evengoed serveren bij een stukje zalm, kip of kalfsvlees. Dan heb je genoeg voor vier.

INGREDIËNTEN

  • 1 vel kruimeldeeg (ik gebruikte bladerdeeg omdat dat nog in de koelkast lag)
  • bakbonen
  • 4 tot 5 stronken witloof
  • 200 g ricotta
  • 1 sjalot
  • 1 ei, losgeklopt
  • 1 el notenolie (ik gebruikte geroosterde sesamolie)
  • 2 el arachideolie (of een tikkeltje meer :))
  • vers geraspte nootmuskaat
  • peper en zout

BEREIDING

  1. Leg je bladerdeeg met bakpapier en al in een ronde bakvorm. Leg een bakpapier op het deeg en vul op met bakbonen. Bak het deeg blind (hier leg ik dat nog beter uit) in ongeveer 6 à 8 minuten in een voorverwarmde oven van 200°C.
  2. Verwijder de bakbonen en het bakpapier. Bak het deeg nog 3 à 4 minuten verder en neem de taartbodem uit de oven.
  3. Snipper de sjalot fijn en stoof aan in de notenolie tot de snippers glazig zijn. In sesamolie bak je beter niet, daarom bakte ik gewoon in arachideolie en voegde later wat sesamolie toe aan mijn ricottamengsel.
  4. Meng vervolgens de ricotta met het losgeklopte ei, de sjalotsnippers, peper en zout en wat vers geraspte nootmuskaat. Verdeel deze mengeling over de taartbodem.
  5. Snipper het witloof fijn en bak het goudbruin in de arachideolie, doe dit liefst in meerdere keren zodat het witloof niet ligt te sudderen maar echt sissend bruin bakt. Mmmm, die geur!
  6. Kruid het witloof met peper, zout en nootmuskaat.
  7. Verdeel het over de ricotta en bak de taart nog 10 minuten tot een kwartier in de oven waarvan de temperatuur is teruggebracht naar 180°C.

Ik haalde dit recept uit een Ambiance uit 2010. Ik tikte namelijk aan zee in een obscuur tweedehandswinkeltje 6 van die kooktijdschriften op de kop en betaalde €2 in totaal! Zalig toch!

Dit bericht werd geplaatst in Groente, Veggie en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Witlooftaart

  1. paula heylen zegt:

    Waarom bij kip en kalf en niet bij een stuk varkenvlees of rundsvlees🙂.Ik denk dat de taart daar even lekker bij zal zijn.En de ricotta kan je volgens mij al even goed vervangen door een lekkere geitenkaas van bij ons.

Geef een reactie

