Appelcrumble

’t Is ondertussen al zeker anderhalf jaar geleden dat een paar geweldige vriendinnetjes me het boek ‘Great British Food‘ cadeau deden van de koks van Canteen in London. Dat was goed gekozen en eigenlijk helemaal niet zo moeilijk.  Ik had zeker een half uur met een dwaze glimlach in dat boek staan bladeren. Echt, die foto’s zijn geweldig! Foto’s nemen van opgezette vogels en er toch voor zorgen dat de taart die ernaast staat ongelooflijk lekker oogt, je moet het maar doen!

Anyhow, ik moest vorige week nog een dessert hebben om aan het eind van een mooi menu te plaatsen. Ik vind dat altijd behoorlijk moeilijk. Het mag niet te zwaar zijn, maar toch substantieel. Het mag niet te romig zijn, maar wel vol van smaak. Ik vind dat de appelcrumble daar een mooi evenwicht vormt. En wil het nu toch wel lukken dat er in mijn klein fijn kookboekje ook het recept voor een crumble staat én dat ik dat nog nooit eerder uitprobeerde! Ik kreeg in het boek ook de tip om de crumble te serveren met zelfgemaakte custard en dat zou dan voor het extra feestelijke toetsje zorgen.

Dat ik in mijn zeven haasten de suiker bij de appels vergat te voegen, heeft (denk ik) geen van de gasten opgemerkt. Ikzelf realiseerde me het zelfs pas de dag nadien en het beet toch in mijn gat! Dus: dinsdag herkansing van de crumble met het restje custard uit de frigo.

Dames en heren: winner van formaat. Die bubbelende crumble met die koude custard is een klassieke combo en niets nieuws onder de zon en ik wil het warm water niet opnieuw uitvinden, en… MAAR: deze verhoudingen zijn zó perfect dat ik op mijn communiezieltje beloof dat ik nooit nog een andere appelcrumble maak. En dat ik ga lunchen in Canteen wanneer ik in Londen ben. Dat beloof ik ook.

Aan de slag!

INGREDIENTEN CRUMBLE

  • 1 kg appels (geen groene natuurlijk)
  • 175 g rietsuiker (Tip van het lief én een winner gebleken: voeg wat vanillesuiker toe. Veel is niet genoeg, dus ik voegde 2 zakjes vanillesuiker toe en nam dan ook maar 160 g rietsuiker)
  • een snuifje gemalen kaneel voor de liefhebbers (niet ik)

Voor de crumblelaag:

  • 375 g witte bloem
  • een snufje zout
  • 120 g rietsuiker 
  • 190 g koude melkerijboter, in blokjes gesneden

BEREIDING

  1. Bereid de crumblelaag door bloem, suiker en zout te vermengen in een kom. Voeg de boterblokjes toe en vermeng. Wrijf dan de blokjes boter stuk tussen je vingers zodat je een soort van dikke zandkorrels krijgt.
  2. Verwarm de oven voor op 160°C.
  3. Schil de appels, snijd ze in kwarten en verwijder de klokhuizen. Snijd ze in dikke sneetjes van ongeveer 1 cm. Als je ze dunner snijdt, heb je aan het eind eerder confituur. Ik vind het fijn als je de appel nog kan proeven.
  4. Vermeng de appelschijfjes met 150 g van de suikermengeling (en de kaneel als je die gebruikt).
  5. Giet de appels in een ovenschaal en bedek met de crumble. Besprenkel die laag dan met de resterende 25 g van de suikermengeling.
  6. Bak de crumble 40 minuten of tot hij goud kleurt en bubbelt langs de randjes.
  7. Serveer met een kan custard!

INGREDIENTEN CUSTARD

  • 750 ml volle melk
  • 250 ml dubbele room (ik nam gewone room)
  • 1 vanillestokje, in de lengte opengesneden
  • 3 eierdooiers
  • 60 g rietsuiker
  • 25 g bloem

BEREIDING CUSTARD

  1. Verwarm in een pan de melk, room en het vanillestokje en breng aan de kook.
  2. Vermeng in een andere pot de eierdooiers, suiker en bloem.
  3. Giet de kokende vloeistof over het mengsel en roer goed.
  4. Giet het geheel nu terug over in een propere pan (al die vuile pannen zijn het écht wel waard!) en verwarm opnieuw terwijl je roert. De custard wordt nu dikker.
  5. Verwijder het vanillestokje voor je de custard opdient.
Dit bericht werd geplaatst in Dessert en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

