Belgisch klassiek én vegetarisch

Tien dagen. Zo lang zijn we de hort op geweest met de fiets. We fietsten naar Basel in Zwitserland, vaak in de zon en soms in de sneeuw. En u denkt nu ‘wow’ en ‘jeetje’ en hoe zot dat het is om zo door den Elzas te fietsen. Bergop en bergaf en “’t Was toch fris voor april é?”

Allemaal goed en wel, maar niets van dat alles was schokkend voor mij. Been there, done that. Ik was niet aan mijn proefstuk toe. We hebben trouwens met volle teugen genoten, laat daar geen misverstand over bestaan.

Wat wel nieuw was, dames en heren, was een fietsreis ‘op z’n vegetarisch’. Ik kan u melden: den boerenbuiten in Frankrijk en Duitsland is niet klaar voor een vleesloos dieet. We werden meermaals aangestaard als waren wij marsmannetjes op expeditie (en een fietstenue helpt daar niet bij).

“Kein Fleisch?”
We schudden het hoofd.
En dan die meewarige en ongelovige blik. En nog eens voor de zekerheid: “Sie essen kein Fleisch?”
Waarop ons dit wordt aangewezen als enige optie:

U kan zich voorstellen dat wij na een hoop ‘Käsespätzle’ (ga maar eens van google image spelen als u durft) en erg veel brood met kaas, behoefte hadden aan een bord Belgische eten en dan liefst met enorm veel verse groenten.

Een duik in ‘Donderdag Veggiedag’ later had ik precies gevonden waaraan ik behoefte had. Deze ovenschotel is één brok Belgische huiselijkheid en ik kan me haast niet voorstellen dat iemand er zijn neus voor zou ophalen.

Toegegeven, je hebt aardig wat potten nodig om deze ovenschotel te bereiden, maar ’t is de moeite waard. Als je voldoende klaarmaakt, kan je er twee keer van eten! En bovendien kan je afwassen terwijl de smaken in de oven nog een half uurtje vermengen. Het blijft een win-winsituatie.

Ik noteer hier de ingrediënten uit het recept, maar met de hoeveelheden van deze stoofpot kan je foefelen zoveel je wil, je kiest gewoon wat meer van wat je lekker vindt. Ik durf wedden dat die vork in uw mond zal vliegen en u net als wij zal denken: “Zoals het klokje thuis tikt, tikt het nergens.”

INGREDIËNTEN

  • 500 g aardappelen
  • 500 g wortelen
  • 1 ui
  • 1 teentje knoflook (dat werden er twee bij mij)
  • 250 g champignons (verdubbeld want mjam!)
  • 250 g quorngehakt (gesneuveld bij mij)
  • 1 el sojasaus (of gewoon een dikke geut)
  • 800 g prei
  • 2.5 dl (soja)room
  • 1/2 koffielepel Provençaalse kruiden (of een tikkel meer)
  • nootmuskaat
  • peper en zout

Noot september 2012: Bij gebrek aan champignons maakte ik hem deze week zónder. Het resultaat is een vastere romige ovenschotel. Bijzonder lekker.

BEREIDING

Hier heb ik toch wat dingen aangepast.

  1. Schil de aardappelen en wortelen en snijd ze in grove stukken. Kook ze afzonderlijk gaar. Ik stoomde de wortelen, dat gaat lekker snel.
  2. Pel en snipper intussen de ui en de knoflook. Reinig de champignons en snijd ze in schijfjes. Ik wil mijn champignons nog herkennen in de ovenschotel en ik ben een grote fan, dus gaan die kleine champies gewoon in twee.
  3. Hier wijkt mijn werkwijze wat af van die van Miki en Kristin. Ik bak eerst de champignons goudbruin in flink wat boter in verschillende porties. Don’t crowd the mushrooms blijft een ongelooflijk belangrijk devies. De gebakken champignons zet ik even apart. Wanneer ze allemaal gebakken zijn, gooi ik ze terug in de pan, bak er de ui en knoflook bij en overgiet dan met een flinke scheut sojasaus. Nog even laten pruttelen en opzij zetten. Wie quorn toevoegt, bakt die net na de champignons en gooit het goedje dan samen met de rest terug in de pan.
  4. Verwarm de oven voor op 180°C.
  5. Snijd de prei in kleine stukjes en stoof ze afzonderlijk in wat olie gedurende tien minuten. Roer er wat meer dan de helft van de room door, kruid met peper en zout en de Provençaalse kruiden. In het oorspronkelijke recept gaan deze kruiden bij de champignons, maar ik heb ze liever in de prei. ’t Is waarschijnlijk maar een gedacht, hoor. Zorg dat de prei helemaal zacht is.
  6. Verdeel het champignonmengsel over de bodem van een ovenschaal. Leg de prei er bovenop.
  7. Maak een puree door de worteltjes en de aardappelen fijn te stampen met de rest van de room. Kruid met nootmuskaat, peper en zout en bedek de prei met de wortelpuree.
  8. Zet de schotel 30 minuten in de oven.
  9. Doe snel die afwas, want gegarandeerd zal u té veel van de ovenschotel eten en dan geen poot meer willen verzetten. Watch my words.

 

Dit bericht werd geplaatst in Groente, Stoofpot, Veggie en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

