Polentataart

Da’s een virale infectie, mevrouw. Veel rusten en over een dag of vier is dat uit uw lijf.

Na vier lange zeteldagen leek ik nog steeds op een uitgewrongen schotelvod, maar wel eentje met honger. En dus deed ik een poging om iets simpels in elkaar te flansen. In mijn nieuwe boekje ‘500 vega gerechten’ van Deborah Gray deed de polentataart mij lekkerbekken. Dat het recept niet werd vergezeld van een foto, had mij toen al moeten alarmeren.

Vol goede moed ging ik aan de slag met gekarameliseerde uien (oooh jee, de geur van een zoete zonde!) en geroosterde paprika’s. Gelukkig was er ook deskundige hulp, want die dokter zat er toch ferm naast met zijn vier dagen. Dus commandeerde ik mijn hulpjes lustig rond en voor ik het wist was er polenta gekookt, waren de paprika’s ontdaan van hun vel en zagen de uien goudbruin.

Dat ik in al mijn eigengereidheid de hoeveelheid polenta en paprika’s verdubbelde en niet het geduld had om de taart helemaal af te laten koelen, heeft geen goed gedaan aan het finale resultaat… Uiteindelijk leek de taart op een bak voeder dat al eens gegeten was, maar wel van het uiterst smakelijke soort. Ik kan u vertellen dat de taartvorm tot op het laatste korreltje is leeggegeten. En van de heerlijke perencake van mevrouw Jonge Sla bleef slechts een piepklein spietje over.

Laat ons zeggen dat de taart enorm veel potentieel heeft. ’t Zal niet lang duren voor ze hier weer op tafel staat. Maar een volgende keer houd ik me mooi aan het recept. Of ik doe een poging…

Update oktober 2012. De taart laten afkoelen is echt wel de sleutel tot een geslaagde taart. Dit was het resultaat.

Ingrediënten voor 3 à 4 personen (Volgens het boekje voor 6, maar ‘tarara’)

  • 1 rode paprika, in 4 en zonder zaad
  • 1 gele paprika, in 4 en zonder zaad
  • olijfolie
  • klont boter
  • 3 grote uien, in dunne ringen
  • 3 el balsamicoazijn
  • 1 el ruwe rietsuiker
  • 2 laurierblaadjes
  • zeezout en zwarte peper
  • 2 el gehakte verse peterselie (vervangen door een dik handvol basilicum)
  • 1 el gehakte verse tijm (ferm gestrooid met de gedroogde, werkt ook)
  • 175 g polenta

Voor de topping (Heerlijk toch, Engelse kookboekjes vertaald naar het Nederlands!)

  • 75 ml tomatensaus (ik gebruikte passata)
  • 2 el room
  • 2 tl voedingsgist (raar é?)
  • 1 tl paprikapoeder (ik gebruikte zeker meer)
  • snufje chilivlokken (ik gebruikte veel cayenne)
  • zout en zwarte peper

BEREIDING

  1. Rooster de paprika’s zwart onder de gril. Laat ze even afkoelen en pel het vel eraf. Snijd ze in repen en leg ze dan opzij.
  2. Verhit een geut olijfolie samen met de klont boter en fruit de uien in een minuut of 5 zacht. Zet dan het vuur lager en voeg dan azijn, suiker en laurier toe. Stoof alles tot de uien echt goudbruin gebakken zijn (duurt ongeveer 20 minuten). Verwijder de laurierblaadjes en kruid bij met peper en zout.
  3. Verwarm de oven voor op 200°C.
  4. Kook de polenta gaar volgens de aanwijzingen op de verpakking.
  5. Meng de paprika’s, uien, peterselie (of basilicum) en tijm door de warme polenta en voeg zo nodig nog wat zout en peper toe.
  6. Vet een ronde taartvorm van 23 cm in met olie.
  7. Druk het polentamengsel in de vorm en laat het afkoelen. Cruciaal!
  8. Meng de ingrediënten voor de topping en verdeel het mengsel  over de polenta. Bak het gerecht 20 minuten op 190°C of tot de bovenkant bruin is.

En als het gepermitteerd is, ga ik nu nog een beetje pompaf liggen wezen. Smakelijk!

Dit bericht werd geplaatst in Groente, Veggie en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

