De Vleesweek

Vorige zondag ging ik zoals gebruikelijk even zitten om het weekmenu te overpeinzen. Dat viel me dit keer wat zwaarder, want voor mij strekte zich een lange liefloze week uit. Het zou mijn huisgenoten worst wezen, want toen de enige veggie des huizes op maandag de deur achter zich sloot, brak De Vleesweek aan. Na ongeveer een half jaar (semi-)veggie eten en wekelijks de ‘donderdag Vleesdag’, konden ze zich nu eens helemaal laten gaan. Ik reconstrueer even de feiten.

Op maandag nam mijn zus de kookpotten van mij over om onze roots nog eens in de verf te zetten. Op tafel kwamen namelijk Dendermondse paardenworsten (klaargemaakt met de iets minder Dendermondse Guinness) met frieten, waarna ik naar Zellik trok om daar met opgeheven hoofd de Weekend Blog Awards mee te maken. Ik kwam terug zonder de hoofdprijs, maar wel met een maag die even was geschrokken van de verfijnde hapjes die op de hoop frieten in mijn maag werden gestapeld.

Op dinsdag had Laura de smaak te pakken en creëerde voor mij wat extra tijd door opnieuw te koken. Lief als ze voor zichzelf is, maakte ze haar favoriete kostje klaar: spinaziestoemp met (ambachtelijk gezouten) spek. Laura’s stoemp is nogal legendarisch omdat ze het erg goed kan vinden met de boter.

Woensdag ging het vleesfeest gewoon door. Toen wij vroeger thuis mochten kiezen wat er op tafel kwam, klonk het steevast in koor ‘kip met rijst en currysaus!’ Ondertussen is ‘KRC’ een begrip en besloot Laura het nog eens klaar te maken (ze was ondertussen ‘on a roll’). Dat de beenhouwer haar verkeerd had begrepen en haar drie dubbele kipfilets meegaf in plaats van drie enkele, werd hier thuis opgevat als een meevaller.

Donderdag kroop ik nog eens achter de potten. Op aanvraag maakte ik de ‘Tomato stew with meatballs and chorizo’ uit ‘Economy Gastronomy’. Van comfort food gesproken! De gehaktballetjes met komijn, de tomatensaus met gerookte paprikapoeder en venkel, de brokjes chorizo, … Alles in 1 pot en sudderen maar. Ik geef u onderaan even het recept, het ziet er naar uit dat u nog wel wat comfort food kan gebruiken.

Vanavond zetten we De Vleesweek nog even verder, dan schuiven we met wat madammen de voeten onder tafel bij Appelsveer en morgen is hij terug. Oef.

——————————————————————————————————————————————————–

INGREDIËNTEN VOOR 8

  • Een liter tomatensaus (Ik gooi daarvoor achtereenvolgens in 1pannetje: een royale geut olijfolie, 4 gesnipperde sjalotjes, 4 gesnipperde teentjes look, (even laten fruiten), 1 brik passata, 1 blik tomatenstukjes, een flinke snuif tijm en laat dat een half uurtje sudderen.
  •  1 venkel – in blokjes van 1cm
  • 4 wortelen – in blokjes van 1 cm
  • 2 rode paprika’s – in blokjes van 1 cm
  • 1 ui – grof gesnipperd
  • een dikke snuif cayennepeper
  • een groot glas rode wijn
  • 2 tl gerookte paprikapoeder (verkrijgbaar bij Dille en Kamille in schattige potjes)
  • 1 kg gemengd gehakt
  • 1 tl geplette venkelzaadjes – had ik niet in huis
  • 2 tl gemalen komijn
  • 1 grote pikante chorizoworst – in schijfjes
  • een blik witte bonen (400g) – niet in huis

BEREIDING

  1. Neem een grote pot met een dikke bodem. Zet op het vuur met een flinke scheut olijfolie. Gooi erin: de venkel, wortel, paprika, ajuin, cayenne. Laat zachtjes bakken, maar zorg dat de groenten niet bruin worden.
  2. Giet een glas wijn voor jezelf uit én eentje voor in je gerecht. Dat zal snel beginnen pruttelen!
  3. Giet er de tomatensaus bij en voeg de gerookte paprikapoeder toe. Laat maar wat sudderen op een laag vuurtje terwijl je de gehaktballen maakt.
  4. Vermeng het gehakt met de venkelzaadjes (eventueel) en de komijn. Voeg eventueel ook een ei en wat paneermeel toe. Ik vind dat dat beter rolt en lekkerder smaakt.
  5. Maak gehaktballen zo groot als een pingpongbal.
  6. Kies: ofwel bak je de balletjes eerst, ofwel gooi je ze er zo in. Bakken gaat sneller dan je denkt, want je moet ze maar gewoon even bruin bakken. Garen doen ze ín de pot.
  7. Gooi ook de chorizo erbij en laat nog een half uurtje sudderen zonder deksel.
  8. Gebruik je witte bonen uit blik, gooi ze dan net voor serveren in de pot en warm nog even door.

TIP: Maak de stoofpot een dag op voorhand, de volgende dag is hij nóg beter!

HOE SERVEREN: Ik maakte er couscous en bulghur bij. Omdat dat de restjes waren die nog in de kast stonden. En er zat ook nog een halve sla in de knappervers en een achteraan de koelkast vond ik nog een komkommer. Hoera!

Dit bericht werd geplaatst in Gehakt (vlees, seitan of quorn), Groente, Stoofpot, Uit eten en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op De Vleesweek

  1. Ine zegt:

    Sedert de Italiaanse kook-prestaties van Lise begonnen, hebben wij altijd een blikje of bokaaltje witte bonen in huis. Ik halveer wel steeds de hoeveelheid, maar ondanks al mijn instinctieve weerzin van ‘witte bonen in tomatensaus’ passen ze wonderbaarlijk wel in die minestrone en zo… Zo lang je ze maar in eigen heerlijke tomatenrecepten mag gooien dan toch, en niet al klaar in de tomatensaus koopt!
    Venkelzaad is hier ook altijd in huis omdat het echt wonderbaarlijk wel past bij rode bietjes, die toch wel vaak in onze pakketten te vinden zijn!

Geef een reactie

