Broodbeleg pt.4

Ik hing gisteren aan de telefoon met mijn meter. Omdat het zo verschrikkelijk lang geleden was. Dan belt ze graag eens. Gewoon om te horen hoe het met mij gaat. Zegt ze. Maar eigenlijk belt ze om mij nog eens op visite te lokken. “Ge zou geld geven om u nog nekeer te zien.” Ik bespaar u het hele gesprek, maar het ging op een gegeven moment over komende zondag. Dan doen we naar jaarlijkse gewoonte met heel de meute langs moederskant de Mossel Memorial voor mijn opa die gek was op dat schaaldier. Of ik daarnaartoe kwam? Natuurlijk dat. En of het lief dan ook meekwam? Neen, die zit ergens aan de andere kant van het land.

En dan kwam weer het hele riedeltje. Ik noteer het (gezien de flitsende actualiteit) even in ons tussentaaltje.

Ahja. Ma ja, diene jongen eet toch geen mosselen zeker?
Neen, meter.
En ook geen tomate crevette?
Neen, meter. Da zijn ook beestjes hé.
Ah ja… Ochiere, da menneke weet ni wattattem mist.
Maar wij eten hier ook ni slecht zenne.
Oe, ‘wij’? Ge zij gij toch ook gene vegetariër geworden zeker?
Neje, maar ik eet toch vele minder vlees, zenne.
Goh ja… Ieder zijne meug zei den boer, en hij at het kind zijne pap uit.
*gegiechel* (aan beide kanten van de lijn)

Er komt hier de laatste maanden merkelijk minder vlees op tafel. Maar minder lekker eten, dat weiger ik. Dus ga ik op zoek naar lekkere alternatieven, ook voor mijn broodbeleg. Toen ik lid werd van EVA kreeg ik een hele hoop papier in de bus: een magazine dat niet veel later weer opzij lag (het eetpatroon van Goedele Liekens interesseert mij waarlijk geen moer), een lidkaart waarmee ik tal van kortingen krijg in leuke restootjes én een hoop brochures met tips en recepten. Daaronder ook ‘Lunchbox: kindvriendelijke recepten voor een 5-sterrenbrooddoos’. Dit exemplaar oogste veel succes.

De tomatencrème waarmee je een flink pak boterhammen kunt smeren!

Noot: Ik start september met het goede voornemen om meer foto’s te posten. Meer nog: het toestel van het lief heeft het deze vakantie op het juiste moment begeven. Binnenkort dus foto’s uit een nog flitsender toestel!

INGREDIËNTEN

  • 1 pak tofu naturel (375 g)
  • 4 tomaten
  • 2 uien
  • 4 wortels
  • 3-4 el olijfolie
  • 3tl Italiaanse kruiden (of spaghettikruiden of iets anders zuiders)
  • 1 tl groentebouillonpoeder
  • 1,5 tl rietsuiker
  • een handje verse basilicumblaadjes (ik had peterselie staan, ook lekker)
  • peper
  • groene olijven (optioneel)

BEREIDING

  1. Pers eerst de tofu uit. Hiervoor leg je de tofu tussen twee snijplanken (of borden) en leg je op de bovenste snijplank een zwaar gewicht zoals een telefoonboek of twee conservenblikken. Laat de tofu zo een twintigtal minuutjes liggen. Na 20 minuten zal je zien dat de tofu al heel wat vocht heeft vrijgegeven. Giet dat vocht af.
  2. Snijd de groenten in kleine stukjes.
  3. Warm de olijfolie op in een grote pan en bak de ui en wortel op een zeer zacht vuurtje. Ze moeten bijna karamelliseren.
  4. Als de groenten bijna gaar zijn, roer je er de stukjes tomaat onder, samen met het groentebouillonpoeder en de Italiaanse kruiden. Bak alles nog tien minuten op een middelmatig vuur. De groenten zijn nu droog gekookt.
  5. Verkruimel de uitgelekte tofu met je handen boven een hoge mengbeker. Giet de gebakken groenten erbij, samen met de basilicum en de rietsuiker. Mix alles fijn met een staafmixer. Kruid bij met peper en eventueel nog een snuifje extra suiker.
Dit bericht werd geplaatst in Broodbeleg, Groente, Tofu, Veggie. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

